VALORACIÓ TEMPORADA 2020 - 2021
El circuit d'Òpera a Catalunya tanca la temporada més difícil amb èxit de públic i acollida

EL CIRCUIT D’ÒPERA A CATALUNYA TANCA LA TEMPORADA MÉS DIFÍCIL AMB ÈXIT DE PÚBLIC I ACOLLIDA, COMPLINT L’OBJECTIU DE MANTENIR EL 100% DE L’ACTIVITAT PREVISTA.

LA PRIMERA TEMPORADA DE LA FUNDACIÓ ÒPERA A CATALUNYA FINALITZA AMB UN TOTAL DE 32 FUNCIONS DE QUATRE PRODUCCIONS QUE HAN RECORREGUT 10 CIUTATS CATALANES I UNA OCUPACIÓ TOTAL DEL 93% AMB 13.849 ESPECTADORS.

MÉS 150 PROFESSIONALS HAN TREBALLAT I COL·LABORAT EN LA PRODUCCIÓ D’AIDA DE G. VERDI, RESPECTANT EL PROTOCOL EXHAUSTIU I RIGORÓS DE PREVENCIÓ DE LA COVID-19.

3872 ESPECTADORS AMB UN 99,7% D’OCUPACIÓ, EN LES 7 CIUTATS ON S’HAN REALITZAT LES 9 FUNCIONS (EXHAURINT 8 D’AQUESTES) D’AIDA DE G. VERDI.


El circuit d’Òpera a Catalunya tanca la temporada més difícil amb èxit de públic i crítica, complint l’objectiu marcat de mantenir el 100% de l’activitat prevista. El projecte ha pogut refermar el seu compromís amb els teatres i els espectadors del territori, així com una aposta pels cantants i artistes del país en un moment on aquesta complicitat era més necessària que mai.

La Fundació Òpera a Catalunya i l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell en col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat, els teatres integrats dins Òpera a Catalunya i l’Ajuntament de Sabadell han afrontat les quatre produccions: La flauta màgica de W. A. Mozart, Macbeth de G. Verdi, Tosca de G. Puccini i Aida de G. Verdi del cicle Òpera a Catalunya amb un total de 32 funcions que han recorregut 10 ciutats catalanes; Sabadell, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Reus, Girona, Lleida, Viladecans, Vic i Barcelona amb una ocupació total, respectant les mesures de seguretat, del 93% d’ocupació amb 13.849 espectadors.

La temporada 2020 – 2021 ha finalitzat amb la producció operística d’Aida de G. Verdi (abril – maig, 2021), presentant-se com un èxit absolut: amb 3.872 espectadors i  exhaurint 8 de les 9 funcions que ha realitzat en gira per les ciutats de Sabadell (Teatre La Faràndula), Manresa (Teatre Kursaal), Girona (Teatre Municipal), Vic (L’Atlàntida), Reus (Teatre Fortuny) Sant Cugat del Vallès (Teatre – Auditori) i Granollers (Teatre Auditori).

La producció ha comptat amb un total de 8 solistes destacats com la soprano Maite Alberola (Aida), el tenor Alejandro Roy (Radamès), la mezzosoprano Laura Vila en el paper d’Amneris, el baix canari Jeroboám Tejera com a Ramfis, el baríton Carles Daza com Amonasro, la soprano Eugènia Montenegro en el paper de Sacerdotessa i el tenor Nacho Guzmán com el Messaggiero. Finalment el jove talent Alejandro Baliañas, sorgit de la pedrera de l’Escola d’Òpera de Sabadell, a tanca l’elenc artístic en el paper de Il re. La batuta musical de l’orquestra i el cor l’ha realitzat el director Daniel Gil de Tejada. La direcció d’escena de la mà de Carles Ortiz i l’escenografia de Jordi Galobart. Com sempre la producció ha anat acompanyada de l’Orquestra Simfònica del Vallès amb 50 músics, el Cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell amb 60 cantaires i un equip tècnic format amb més de 30 professionals.

En total, hi han treballat prop de 150 professionals en la producció més gran de la temporada i un dels moments més complicats que el sector ha conegut mai.

Des de l’inici de la producció es va realitzar un protocol de prevenció de la Covid-19 exhaustiu i rigorós, amb grups bombolla i 874 test realitzats entre artistes, cor, músics, direccions, tècnics i equip per garantir la seguretat i complir amb les instruccions de PROCICAT i Ministeri.

En un any marcat per la pandèmia i les restriccions severes als espectacles públics, la temporada del circuit ha pogut realitzar la totalitat de la seva activitat prevista adaptant-se als canvis contextuals. Per poder aconseguir aquesta fita s’han hagut de realitzar diverses reprogramacions com per exemple les funcions de La Flauta Màgica arran del tancament de l’activitat cultural del 29 d’octubre, que va obligar a desplaçar 5 funcions a finals de novembre i al llarg del desembre del 2020. O que el cor i els músics actuessin amb mascareta i respectant les distàncies de seguretat en totes les obres.

Tot això ha estat possible gràcies a la col·laboració de tots els teatres i la flexibilitat dels artistes amb més de 2.100 test realitzats al llarg de totes les produccions.

El cicle a afronta aquest 2021 amb energia renovada gràcies a la creació de la nova Fundació Òpera a Catalunya (FOC), que es constitueix com l’instrument necessari per garantir la continuïtat i creixement del cicle Òpera a Catalunya, liderat durant més de 38 anys per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS) amb Mirna Lacambra al capdavant, que continuarà treballant ara com a Directora Artística del cicle.

La FOC neix com la suma de forces de quatres institucions de referència al sector de la cultura: Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, Orquestra Simfònica del Vallès, Fundació Banc Sabadell i Fundació Fluidra. Dues entitats líders en el desplegament de la música i la cultura al territori català des de la iniciativa civil i dues fundacions empresarials cabdals en el desenvolupament del país mitjançant la música i la cultura com a eixos principals.

Totes quatre entitats tenen origen i seu a la ciutat de Sabadell i mantenen una llarga trajectòria de compromís amb la cultura a tot el territori català.

Promovent d’aquesta manera el cicle d’Òpera a Catalunya en col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions i amb el suport de diferents patrocinadors, col·laboradors i mecenes.

La FOC com a membre d’Ópera XXI, l’associació representativa del sector líric formada pels 25 teatres, temporades i festivals d’òpera i sarsuela estables més importants d’Espanya, van llençar la campanya #LoExtraodinarioEsPosible reafirmant la importància i el compromís del sector líric amb tothom: http://bit.ly/LoExtraodinarioEsPosible

Per acabar la temporada la FOC, l’AAOS i la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu organitzen el XXV Concurs Mirna Lacambra els dies 7, 8 i 9 de juliol del 2021 al Teatre Principal de Sabadell. Aquest donà accés a l’Escola d’Òpera de Sabadell, creada el 1996, i que en aquesta ocasió es dedicarà al muntatge de l’òpera Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini, complint d’aquesta manera amb la seva filosofia de recolzar i promocionar els nostres joves cantants.

Volem donar les gràcies al compromís dels espectadors, teatres del circuit, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Sabadell i la col·laboració de Fundació Banc Sabadell i Fundació Fluidra, per fer possible aquesta 38a temporada d’Òpera a Catalunya i treballem ja per la propera temporada, que coincidirà al febrer del 2022 amb la celebració del 40è aniversari de l’Associació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *