ARTISTES
Temporada 2021 - 2022

Intèrprets

Fernando Álvarez

Baríton – Dottor Bartolo– Il barbiere di Siviglia

Baríton argentí d’àmplia formació  musical, nascut a Buenos Aires. És llicenciat per la Universidad de las Artes, on va estudiar piano, violoncel, composició i direcció d’orquestra. Paral·lelament a la seva activitat de director, comença l’estudi del cant a Argentina, Gran Bretanya i Itàlia. Fa el seu debut el 2000 cantant a la ciutat de Porto Alegre, Brasil, el rol del Cacico de l’òpera Il Guarany, d’Antonio Carlos Gomes. El 2006 debuta a Itàlia amb el rol de Masetto, de Don Giovanni, a l’amfiteatre grec de Taormina, Sicília, amb regia de Simone Alaimo. El 2008 canta el rol protagònic d’Edipo Re de Leoncavallo i Silvio, de Pagliacci, a l’Òpera de Salònica, a Grècia. El 2010 va protagonitzar Rigoletto en el Teatro Español de Santa Rosa, a La Pampa, i Il signor Bruschino, de Rossini. A Madrid ha cantat el Conte di Luna d’Il trovatore i Germont, de La traviata. En el Teatro Solís de Montevideo i en el V Festival de Música y Artes de Titulcia (Madrid) ha interpretat el rol de Tonio de Pagliacci. Recentment ha debutat el rol protagonista de Falstaff a Sabadell. Altres òperes incloses en el seu repertori: Otello, Aida, Il tabarro, Gianni Schicchi, La fanciulla del West, Tosca, Andrea Chénier i Cavalleria rusticana.

Pau Armengol

Baríton – Marullo – Rigoletto

Nascut a Sabadell, inicia els estudis musicals de piano i solfeig a la seva ciutat. L’interès pel cant líric li arriba posteriorment de la mà del que és el seu mestre, Carlos Chausson. A més, ha rebut lliçons de tècnica vocal de Jaume Aragall, Eva Mei, Celso Albelo, Mariella Devia o Plácido Domingo. També ha rebut lliçons d’interpretació musical de mestres com Stanislav Angelov, Francisco Poyato, Roger Vignoles o Jocelyne Dienst-Bladin. Després d’obtenir el títol de doctor en Química Teòrica i Computacional per la Universitat Autònoma de Barcelona, guanya el concurs Mirna Lacambra per accedir a l’Escola d’Òpera de Sabadell per a interpretar el rol de Leporello de l’Òpera “Don Giovanni” de W.A. Mozart. Posteriorment ha tornat al teatre sabadellenc amb assiduïtat. Ofereix recitals arreu del territori català, espanyol, i europeu, debutant el rol de Figaro de “Le nozze di Figaro” de W.A. Mozart a Weimar (Alemanya), entre altres. La temporada 18-19 és seleccionat pel Centre de Perfeccionament Plácido Domingo del Palau de les Arts Reina Sofía de València, on ha compartit escenari amb veus com Leo Nucci, Celso Albelo o Marco Spotti. A més, ha desenvolupat els rols de Dulcamara (L’elisir d’amore), Colas (Bastian und Bastienne), Frank (Die Fledermaus) o Sprecher/Priester (Die Zauberflöte) entre altres. En el camp de l’Oratori i el Lied, recentment ha debutat en el concert inaugural del Festival Life Victoria 2020 com a Life New Artist i ha estat seleccionat com a perceptor de la Beca Bach-Fundació Salvat 2020. Ha estat dirigit per mestres com Karl-Friedrich Beringer, Roberto Abbado o Plácido Domingo.

Josep Bros

Tenor – Amadeu Vives – Concert Homenatge

Josep Bros està considerat un dels màxims exponents del repertori bel canto romàntic, havent debutada en el transcurs de pocs anys en més de 50 títols d’aquest estil entre els quals destaquen Lucia di Lammermoor, La Sonnambula, I Puritani, L’elisir d’amore, Rigoletto, Anna Bolena, Don Pasquale, La Favorita, Roberto Devereux, La Fille du Regiment o Lucrezia Borgia.


Nascut a Barcelona, cursa sobre estudis musicals al Conservatori Superior Municipal de Música de la seva ciutat, i de cant sota la direcció de Jaume Francisco Puig. Després de participar en les diferents temporades d’òpera a Palma de Mallorca, 1991 debuta amb Don Giovanni i Don Pasquale a Sabadell, i el 1992 debuta inesperadament al Gran Teatre de Liceu al costat de Edita Gruberova en Anna Bolena, aconseguint un gran èxit de públic i crítica que li obre les portes dels més prestigiosos teatres i festivals del món.


Realitza igualment una considerable activitat en el camp de el concert i de l’oratori que l’ha dut a actuar en sales tan emblemàtiques com la Konzerthaus de Viena, les Philharmonie de Colònia i de Munic, la Accademia de Santa Ceccilia de Roma i al Carnegie Hall de Nova York, a més de la majoria de sales de concert espanyoles.

Luis Cansino

Luís Cansino

Baríton – Rigoletto – Rigoletto

Baríton d’origen gallec, és habitual en importants temporades internacionals d’òpera, destacant com Sulpice / La fille du regiment, Dulcamara / L’elisir d’amore, Lluna / Il trovatore, Germont / La traviata, Monforte / I vespri siciliani, Carlo / la forza de la destinació, Amonasro / Aida, Iago / Otello, Barnaba / la Gioconda, Sharpless / Madama Butterfly, Scarpia / Tosca o els protagonistes de Nabucco, Macbeth, Rigoletto, Simon Boccanegra, i Falstaff.

Ha participat en les estrenes mundials de El canto de los volcanes i La marimba arrecha, ambdues de Álvarez del Toro, Fuenteovejuna (Muñíz) y La casa de Bernarda Alba (Ortega) així com en la recuperació d’Ezio (Händel), La Dolores (Bretón), El sueño de una noche de verano (Gaztambide), i Rénard the fox (Stravinsky).

Destacat intèrpret de sarsuela, va rebre el 2015 el Premi a la Trayectoria Profesional de la Asociación Española de Amigos de la Lírica a. Ha estat guardonat per la Asociación Músico-Cultural “Pedro Lavirgen”, el Instituto Sonorense de Cultura, el Departamento de Cultura de México DF, la Fundación Arte Lírico de Bogotá i la Asociación Romanza-Ópera de Lima. Premi “Revelación Lírica” ​​a Mèxic el 1993, va participar, el 1998, en els actes commemoratius de la Independència de Filipines, a la Gala 150 Aniversario del Teatro de La Zarzuela de Madrid (2006) i el 2010, va actuar a Le Concert Noble de Bruxelles amb motiu de la Presidència Espanyola de la Unió Europea. El 1990 va guanyar el Concurs de Cant ” Francisco Alonso “.

Marga Cloquell

Soprano – Norina – Don Pasquale

Nascuda a Mallorca, va començar de la mà d’E. Salbanyà, A. Aragón i J. Ribot. Més tard es va traslladà a Viena per rebre els consells de R.Boesch i va ampliar els seus estudis al Conservatori Superior del Liceu amb D.Aldea i M.Pujol. Ha ampliat la seva formació amb I.Cotrubas, F.Cossotto, J.Aragall, G.Zappa i D.Baldwin.

En l’àmbit simfònic ha estat convidada a interpretar el Messiah de G.F.Händel, Gloria de A.Vivaldi, Misa Brevis de J.Haydn, Misa en sol de R. Vaugham Williams, Exultate Jubilate i Krönungsmesse de W.A.Mozart, Requiem o Messe Basse de G. Faure, Ein Deutsches Requiem de J.Brahms. En l’àmbit operístic va començà participant en la Jove Comanyia d’òpera del Conservatori del Liceu amb el paper de Fanny de La cambiale di matrimonio i Mimi de La boheme al Barcelona Opera Studio. Destaca
el seu debut de Lucia a Lucia di Lammermoor a l’Òpera de Sabadell. Posteriorment ha interpretat Pamina i Papagena de Die Zauberflöte, Kate Pinkerton de Madama Butterfly, Nannetta de Falstaff, Frasquita de Carmen, Ines de Il Trovatore. A Itàlia va debutar amb Susanna de Il segreto di Susanna i seguidament va reestrenar el rol de Matilde de la sarsuela El reloj de Lucerna en el Teatre Principal de Palma i al Teatro Cervantes de Màlaga. Ha debutat amb Violetta de La Traviata en el Palau de la Música Catalana, on també ha cantat Micaela de Carmen i Mimi de La boheme.

Juan Carlos Esteve-bn

Juan Carlos Esteve

Baix – Metge – Macbeth

Neix a Barcelona, on comença els seus estudis de cant. Rep classes de Concepción Espinosa, Jordi Homs, Francesca Roig i Carlos Chausson. Realiza masterclass amb Eduard Giménez, Carmen Bustamante, Dalmau González i Jaume Aragall, entre d’altres. Primer premi de la 8a Primavera Lírica de Premià de Mar, en el VI Certamen Internacional d’Habaneras per solistes de Torrevieja 2015 i a la Gala Lírica de Graus 2016. Ha representado diversos personatges de sarssuela i òpera com Don Diego de El huésped del Sevillano, White de Black, el payaso, Simpson de La Tabernera del Puerto i Felipe de La Revoltosa, Masetto de Don Giovanni, Don Basilio de Il Barbiere di Siviglia, Fra Laurent de Romèo et Juliette, Sarastro de La flauta màgica, Alidoro de La Cenerentola, Dulcamara de L’elisir d’amore, Colline de La bohème, Conde Rodolfo de La Sonnambula, Uberto de La Serva Padrona, Don Geronimo de Il Matrimonio Segreto, entre d’altres.

Foto Manel Esteve Madrid

Manel Esteve

Baríton – Dottor Malatesta – Don Pasquale

Estudia al Conservatori del Liceu amb el seu pare Vicenç Esteve. Rep classes de Jaume Aragall, Joan Pons, Eduard Giménez i Carlos Chausson. L’any 1999 debuta al Liceu i des d’aleshores participa a les temporades del Teatre del Liceu, Teatro Real, Teatro de la Zarzuela, ABAO, Maestranza i Palau de la Música. Treballa amb directors musicals com Renato Columbo, Sebastian Weigle i Víctor Pablo Pérez. Ha estat dirigit escènicament per Emilio Sagi, Terry Gilliam, Giancarlo del Monaco. Ha cantat les òperes: Lucia di Lammermoor, La Bohème, Don Pasquale,
Turandot, Die Zauberflöte, Il Barbiere di Siviglia, Pagliacci, Manon, Il Viaggio a Reims. La primera actuació que va fer amb els Amics de l’Òpera de Sabadell va ser com a Schaunard a La Bohème l’any 2002.

Anna Farrés

Soprano – Giovanna – Rigoletto

Soprano Terrassenca, obtinguè el Grau Professional de cant al Conservatori Municipal de de Terrassa amb el primer premi d’instrument solista i la matrícula d’honor. Ha treballat becada (2015-2018,2021) al cor de les FOC de Sabadell i al cor del Gran Teatre del Liceu (2018-2021) formant part dels reforços oficilas. Com a solista, va guanyar el premi XXII Concurs Mirna Lacambra amb Alice Ford (Falstaff). Ha interpretat múltiples rols, dels quals destaca: La Reina de la nit (Die Zauberflöte), al Palau de la Música, Zerlina (Don Giovanni) amb Òpera Terrassa i la gira amb Nisele (La Maternitat d’Elna de Martí Carreras). Actualment, estudia amb Giovanna di Rocco i prepara futurs rols Musetta (La Bohème) i Adina (L’Elisir d’Amore) d’entre d’altres.

Joan Garcia Goma

Joan Garcia

Baríton – Conte Ceprano– Rigoletto

Es va iniciar musicalment a l’Escolania-Coral de Sant Agustí de Sabadell. Posteriorment al Barcelona Opera Studio, Asociación d’Amics de l’Òpera de Sabadell i Acadèmia Savall. Ha rebut classes de cant de Montserrat Caballé, Jaume Aragall, Isabel Penagos, Carlos Chausson, Fiorenza Cedolins, Raquel Pierotti, Francesca Roig, Roberto Accurso i María Gallego, entre altres. Ha treballat amb els repertoristes Mark Hastings, Manel Morante, Ricardo Estrada i Josep Buforn. Ha interpretat els rols operístics de Papageno (La flauta màgica), Giorgio Germont (La Traviata), Belcore (L’elisir d’amore), Escamillo (Carmen), Sílvio (Pagliacci). En sarsuela ha interpretat els rols principals de La Leyenda del Beso, La del Manojo de Rosas, La del Soto del Parral, Katiuska, Cançó d’Amor i de Guerra i La Legió d’Honor. En quan a oratori i cantates; Mesies de Händel, Passió segons Sant Mateu de Bach, Carmina Burana d’Orff, Oratori Nadal de Saint Saens, Petita Missa Solemne de Rossini, Requiem de Fauré. Ha treballat amb La Fura dels Baus i Comendiants. Guardonat amb el 3r premi al Concurs Mirabent Magrans 2012, 3r premi masculí al Concurs de Cant de Logroño 2011, va ser un dels guanyadors del XIV Concurs Mirna Lacambra 2010. Ha cantat al Gran Teatre del Liceu, Palau de la Música Catalana, Maestranza de Sevilla, Teatro Arriaga de Bilbao i el Teatre Principal de Maó.

Nacho Guzmán

Tenor – Borsa – Rigoletto

Nascut a Córdoba (Argentina). Professor d’Artes en Música comença la seva formació en el cant líric l’any 2011. Guanya un càrrec per concurs en el Coro Polifónico de Córdoba (Argentina). Estudia a Itàlia amb Franca Mattiucci i a Buenos Aires amb Enrique Ricci. A l’Argentina realitza rols protagonistas de La Traviata, Un Ballo in Maschera, Luisa Fernanda, Carmen, Rigoletto entre d’altres. Es trasllada a Barcelona el 2017 i estudia amb Natasha Tupín i Fernando Álvarez. Finalista d’un concurs internacional de cant a Pavia (Itàlia). Realitza master class amb Franciso Araiza i Jaume Aragall. Ha participat en produccions dels Amics de l’Òpera de Sabadell. Ha reforçat el cor del Liceu i interpreta Don José de Carmen i Alfredo de La Traviata al Palau
de la Música Catalana. Ha interpretat Radamés d’Aida a Terrassa i durant el 2019 ha interpretat Cavaradossi de Tosca amb la soprano Montserrat Martí Caballé per varies ciutats espanyoles. Participa amb la mateixa soprano en el Concert Homenatge a Montserrat Caballé.

Antoni Lliteres

Tenor – Duca di Mantova – Rigoletto

D’Artà (Mallorca), neix i creix en la cultura popular. Inicia la seva educació formal a l’Escola Municipal de Música d’Artà. Cursa els estudis de cant de Grau Professional al Conservatori de Palma amb Joana Llabrés; i els de Grau Superior al Conservatori del Liceu amb Eduard Giménez, i al Conservatori de les Illes Balears amb Josep Ribot. Des del 2018 acudeix a l’IYDV dirigit per Dolora Zajick als EUA i actualment treballa amb Darrell Babidge (The Juilliard School of Music NY). El 2013 debuta al Teatre Principal de Palma de Mallorca i esdevé fixe en les temporades d’òpera. El 2018 guanya el 3r Premi al Concurs Josep Mirabent i Magrans (Catalunya) i el 2019 el 1er Premi al Concurs Internacional Ciudad de Logroño (La Rioja). El 2019 debuta al Teatro de La Zarzuela (Madrid) amb rol protagonista en Sueño de una noche de verano  de J. Gaztambide; debuta Alfredo (La Traviata G. Verdi) a Milà (Itàlia) amb l’orquestra La Verdi, i Rodolfo (La bohème, G. Puccini) amb la JONC al Palau de la Música Catalana. El 2020 canta novament Alfredo (La Traviata, G. Verdi) amb l’AAOS (Catalunya) i debuta Tamino (Die Zauberflöte, W. A. Mozart) al Teatre Principal de Palma (Mallorca).

Toni Marsol

Toni Marsol

Baríton – Don Pasquale – Don Pasquale

Inicia la seva carrera en el Conservatori de Cervera, acabant-la en el Conservatori del Liceu, on obté el Premi d’Honor de Cant. Ha actuat a l’Estat Espanyol i a la majoria de països europeus amb les orquestres més rellevants del panorama musical, tant en el camp de l’òpera com en el de l’oratori i recital. Destaquen entre les seves actuacions les dutes a terme en les temporades del Gran Teatre del Liceu, el Teatro Real, el Cicle Òpera a Catalunya, el Teatro de la Zarzuela o el Barbican Center de Londres, entre d’altres, amb música que va des del Renaixement i Barroc fins a estrenes absolutes i enregistraments de obres de les nostres compositores i compositors més actuals. Pel Cicle Òpera a Catalunya ha intervingut en divuit títols, l’últim la temporada 2020-2021 en el paper de Macbeth en l’òpera Macbeth de G. Verdi, obtenint sempre grans èxits

Pablo Martínez

Tenor – Conte d’Almaviva – Il barbiere di Siviglia / Ernesto – Don Pasquale

Va estudiar amb els mestres Ryland Davies i Rosa Domínguez a l’Escola Superior de Música Reina Sofía. Ha participat en el Messies de Händel com a tenor  solista amb l’Orquesta Sinfónica de Colombia. Amb la mateixa va cantar el tenor solista de Rèquiem de Mozart, en l’homenatge pòstum al Nobel de literatura, Gabriel García Márquez. Durant el seu temps a Espanya ha cantat al Teatro Real, L’elisir d’amore a Granada, etc. Va representar el rol d’Ernesto de l’òpera Don Pasquale de Gaetano Donizetti en el marc de l’Ópera Estudio de Tenerife 2016 i va cantar
en el Teatro Regio de Parma El retablo de Maese Pedro. Va interpretar el rol de Fenton al Teatro Mayor Julio Mario Santo Domingo en la producció de Falstaff de l’Ópera de Colombia durant la temporada 2017, el rol de Ferrando de Così fan tutte a Polònia, Don Ramiro en la producció del Teatro Colón de Bogotá de La Cenerentola (2018) i el Conte Almaviva en el Il barbiere de Sevilla a l’Òpera de Cracòvia i amb l’Ópera de Colombia (2019).

nor

Eugènia Montenegro

Soprano – Berta – Il barbiere di Siviglia

Soprano lírica nascuda a Barcelona. És tècnic d’imatge i sò. Premi d’Honor de cant al Conservatòri Municipal de Barcelona.La seva mestra la mezzosoprano Francesca Roig. Ha treballat amb repertoristes com García Morante, Baldwin, Fernàndez Aguirre… Ha rebut classes magistrals de Montserrat Caballé i Mirna Lacambra entre d’altres. Dirigida per Johnson, García, Argudo, Gil de Tejada, Monterisi, Orciuolo, Gimeno… Ha estat membre dels cors juvenils de l’Orfeó Català.

Ha estat membre del cor d’òpera de Sabadell. Ha actuat per arreu de Catalunya, estat Espanyol, França, Alemania, Holanda i Croàcia. Per òpera a Catalunya ha intervingut en diversos rols secundaris. I en rols principals a: Nabucco, Die Zauberflöte, Norma, Orfeo ed Euridice, Turandot, Le Nozze di Figaro, Don Giovanni i Cavalleria Rusticana. Premi a la millor intèrpret de compositor
català en la 16ª. Edició del concurs Mirabent i Magrans. Guanyadora del premi Camerata Sant Cugat 2011. Tercer premi de la sisena edició del concurs germans Plà, a Balaguer.

Laura Obradors

Laura Obradors

Soproano – Contessa Ceprano– Rigoletto

Nascuda a Sabadell. Llicenciada en Grau Superior de Cant al Conservatori del Liceu amb els mestres Eduard Giménez i Maria Soler, i en l’àmbit de Lied amb el mestre Josep Surinyac. Posteriorment, ha ampliat els seus estudis amb Svetla Krasteva i Jaume Aragall.

És membre del Cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell des del 2001. El 2011 va ser guanyadora del XVI Concurs Mirna Lacambra per realitzar el rol d’Stéphano en l’òpera Roméo et Juliette, de Gounod. Posteriorment ha interpretat rols de solista en  produccions professionals de la Fundació Òpera a Catalunya i dels Amics de l’Òpera de Sabadell icom: Contessa di Ceprano (Rigoletto), Annina (La Traviata), Clotilde (Norma), Kate Pinkerton (Madama Butterfly), Tebaldo (Don Carlo), Giannetta (Elisir d’amore) i en la darrera temporada de Papagena (Die Zauberflöte).

César San Martin

Isabella Gaudí

Soprano – Amadeu Vives – Concert Homenatge

Isabella Gaudí ha aconseguit avaluar un llenguatge vocal propi equilibrant la tradició amb el mètode i incorporant notes d’avantguarda que la posicionen com una de les sopranos més atraients del panorama operístic espanyol. Camina amb fermesa, sap pujar els esglaons amb calma, equilibri, estudi, lliurament i dedicació. És sense dubtar-ho, una de les veus més captivadores de la seva generació, la que amb seguretat, en els pròxims anys, aconseguirà captivar moltes ànimes.

La seva veu ha omplert els escenaris d’Espanya, Itàlia, França, Alemanya, Bèlgica, Colòmbia, els Estats Units i el Japó destacant en espais com el Teatro Real de Madrid, el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música, Teatro Campoamor, Teatro de la Zarzuela, L’Auditori, Vlaamse Opera, Teatro Rossini, Teatro Olimpico de Vicenza o en el Caramoor dins del Festival de Nova York.

En la seva trajectòria, ha tingut papers destacats com a Reina de la Nit en La petita flauta màgica i Quinceañera en Lulu d’Alban Berg en el Gran Teatre del Liceu, Clorinda en La Cenerentola de Rossini i Lauretta en Il Noce di Benevento de Balducci en el Festival Rossini in Wildbad, així com Donna Anna en Don Giovanni en el Teatre Olimpico di Vicenza.

César San Martin

Carmen Romeu

Soprano – Rosina– Il barbiere di Siviglia

Soprano de Silla (València), ha estat alumna de Renata Scotto al Opera Studio de la “Academia Santa Cecilia” de Roma i ha estat guardonada amb el Premi a la Cantant Revelació per la Fundación de los Premios Líricos Teatro Campoamor. Ha treballat amb mestres com L. Maazel, R. Chailly, K. Nagano, A. Zedda, C. Aragó, D. Renzetti, M. Ortega, P. Fournillier, el Sr. Mariotti o J. M. Pérez Serra,
entre altres.

Entre les seves recents actuacions cal destacar Otello de Rossini (Desdemona) al Theater an der Wien, Opera Vlaanderen i San Carlo de Nàpols; Idomeneu al Palau de les Arts; La Bohème (Musetta) al San Carlo de Nàpols, Teatre Reial, Les Arts, ABAO i Campoamor d’Oviedo; Cosi fan tutte (Fiordiligi) al Principal de Palma, Són Carlos de Lisboa i Auditorium de Roma; Armida (Armida) a l’Òpera Vlaanderen i Rossini Opera Festival de Pesaro; La Donna de l’Estany (Elena) en el ROF; Poliuto (Paolina) al São Carlos; Adina (Adina) de Rossini al Reate Festival;
La Traviata (Violetta) a Oviedo i Còrdova; Il Barbiere di Siviglia (Rosina) i Rinaldo a Oviedo; La d’el manat de roses (Ascensió) al Teatre de la Zarzuela, Teatre de la Maestranza i Teatre Campoamor d’Oviedo; Les orenetes al Teatre de la Zarzuela i
Teatre Campoamor; Marina (Marina), Clementina (Donya Clementina) i La casa de Bernarda Alba (Adela) al Teatre de la Zarzuela.

César San Martin

César San Martín

Baríton – Figaro – Il barbiere di Siviglia

Amb un cant honest i expressiu, César San Martín és un dels barítons de referència en l’àmbit  espanyol, no només per la seva qualitat vocal sinó també per la seva gran versatilitat i  adaptació als personatges. Des del seu debut en l’òpera Il barbiere di Siviglia com Figaro al Teatro Real de Madrid, ha interpretat nombrosos papers d’òpera i sarsuela on cal destacar Papageno de La Flauta Màgica, el Conte di Almaviva de Le nozze di Figaro, Schaunard de La Boheme, Joaquín de La de Manojo de Rosas, Vidal de Luisa Fernanda, Germán de La del Soto del Parral o Juanillo en El Gato Montés. Ha cantat al Teatro Real i el Teatre de la Sarsuela de Madrid, el Teatre de l’Capitoli de Tolosa, el Teatre Nacional São Carlos de Lisboa, així com al Maggio Musicale Fiorentino i al Teatre San Carlo de Nàpols. Ha treballat sota la batuta de mestres de prestigi internacional com Alberto Zedda, Renato Palumbo, Eliahu Inbal, Miguel Roa o J. López Cobos. Sobre l’escenari ha estat guiat per reconeguts registas entre els quals destaquen Robert Carsen, Peter Sellars, Mario Martone, Graham Vick, Emilio Sagi o José Carlos Plaza.

César San Martin

César San Martín

Baríton – Figaro – Il barbiere di Siviglia

Amb un cant honest i expressiu, César San Martín és un dels barítons de referència en l’àmbit  espanyol, no només per la seva qualitat vocal sinó també per la seva gran versatilitat i  adaptació als personatges. Des del seu debut en l’òpera Il barbiere di Siviglia com Figaro al Teatro Real de Madrid, ha interpretat nombrosos papers d’òpera i sarsuela on cal destacar Papageno de La Flauta Màgica, el Conte di Almaviva de Le nozze di Figaro, Schaunard de La Boheme, Joaquín de La de Manojo de Rosas, Vidal de Luisa Fernanda, Germán de La del Soto del Parral o Juanillo en El Gato Montés. Ha cantat al Teatro Real i el Teatre de la Sarsuela de Madrid, el Teatre de l’Capitoli de Tolosa, el Teatre Nacional São Carlos de Lisboa, així com al Maggio Musicale Fiorentino i al Teatre San Carlo de Nàpols. Ha treballat sota la batuta de mestres de prestigi internacional com Alberto Zedda, Renato Palumbo, Eliahu Inbal, Miguel Roa o J. López Cobos. Sobre l’escenari ha estat guiat per reconeguts registas entre els quals destaquen Robert Carsen, Peter Sellars, Mario Martone, Graham Vick, Emilio Sagi o José Carlos Plaza.

jeroboam copia

Jeroboám Tejera

Baix – Don Basilio / Sparafucile – Il barbiere di Siviglia / Rigoletto

Natural de Tenerife, s’inicia a la música amb la guitarra, bandúrria, llaüt i clarinet. Estudia cant en el Conservatori Superior de Música de Tenerife i seguidament amb el tenor Joan Ferrer Serra. Cursos vocals amb el director d’orquestra Carlos Aransay, la soprano Dolores Aldea, la mezzo Natalia Gavrilan i els tenors Raúl Giménez i Vittorio Terranova. Cursos d’interpretació escènica amb els professors Miquel Gorriz i Pau Monteverde y expressió corporal amb el professor Jordi Vilà. L’any 2007 rep el Primer Premi en el Concurs de Cant Mirna Lacambra, obtenint una beca d’estudis de perfeccionament a l’Escola d’Òpera de Sabadell per interpretar el rol de Don Magnifico en La Cenerentola de Rossini. Va participar com a solista a l’estrena mundial i posterior enregistrament de l’obra simfònico-coral Misa de Conmemoración d’Emilio Coello, a Tenerife i en el concert realitzat a la catedral de l’Almudena de Madrid.

El seu repertori operístic inclou els rols més representatius de la seva corda de baix-baríton. Ha interpretat aquests rols en la seva majoria a diferents teatres i auditoris repartits per tota la geografia nacional. Ha cantat sota la batuta de mestres com Alberto Zedda, Maurizio Barbacini, Gianluca Martinenghi, Alessandro Vitiello, Alessandro d’Agostini, Elio Orciuolo, Sir Colin Davis, Alain Guingal, Timothy Redmond, Hillary Griffiths, Ludmila Orlova, Lu Jia, Pedro Halftter, Miquel Ortega, José Miguel Pérez Sierra, Mariano Rivas, Alexis Soriano, Daniel Gil de Tejada, Diego Martin Etxebarria, David Etheve, Jorge Rubio, Tulio Galliardo o Víctor Pablo Pérez, entre d’altres.

Foto Anna Tobella blanc i negre

Anna Tobella

Mezzosoprano – Maddalena- Rigoletto

Nascuda a Martorell i llicenciada en cant al Conservatori Superior de Música del Liceu amb el  Mestre Eduard Giménez. Ha cantat Così fan tutte a Bilbao i a Saint Paul (EEUU), La clemenza

di Tito a Istambul (Turquia), Il viaggio a Reims a Pesaro (Itàlia) i Il barbiere di Siviglia a Oviedo. Ha estat premiada en el Concurs Francesc Viñas del 2011 i 2012, celebrats en el Gran Teatre del Liceu. Ha cantat nombroses vegades al Liceu de Barcelona i al Teatro Real de Madrid

en òperes com Falstaff, Salome, Così fan tutte o Suor Angelica. Ha interpretat el paper de Dido de l’òpera Dido and Aeneas de Henry Purcell al Teatre Principal de Menorca i ha cantat Falstaff, Le nozze di Figaro i Lucia di Lammermoor al Teatro de la Maestranza de Sevilla. Amb la Fundació Òpera a Catalunya i l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell ha cantat La Cenerentola, Le nozze di Figaro, Così fan tutte i Falstaff.

3

Elisa Vélez

Soprano – Gilda– Rigoletto

Nascuda a Gran Canària, estudia amb el baríton Francisco Kraus i amb els professors Eduard Giménez i Mª. Soler al Conservatori Superior del Liceu de Barcelona, on obté el Premi d’Honor fi de carrera. També realitza cursos de perfeccionament amb Emma Kirkby, Evelyn Tubb, Alfredo Kraus, Virginia Zeani, Alberto Zedda, Emilio Sagi, etc.

Ha estat guardonada en diversos concursos nacionals i internacionals com el Francesc Viñas, Manuel Ausensi i la Accademia Rossiniana de Pesaro (Itàlia). El seu repertori abasta més de 35

rols diferents d’òpera i sarsuela. Ha actuat sota la batuta d’Eric Hull, Alain Guingal, Josep Caballé, Miquel Ortega, Rubén Gimeno, Pietro Rizzo, Massimo Zanetti, Daniel Gil de Tejada, Pérez Serra i en escena Mario Pontiggia, Emilo Sagi i Patrick Mailler entre d’altres.

Ha cantat en els principals teatres i auditoris d’Espanya com el Teatre Real de Madrid, Teatre Pérez Galdós, Arriaga de Bilbao, Victoria Eugenia de Sant Sebastià, Teatre Principal i Auditori de Saragossa, Auditori de Lleó, Liceu de Barcelona, l’Auditori de Barcelona, Teatre Lliure, Tívoli i Palau de la Música de Barcelona, la Faràndula de Sabadell, Isabel la Catòlica de Granada, Palau de la Música de València, diferents teatres en una gira per la Xina, al Palafestival de Pesaro (Itàlia).

Directors Musicals

bn daniel

Daniel Gil de Tejada

Director d’orquestra i del cor – Il barbiere di Siviglia, Don Pasquale i Rigoletto

Daniel Gil de Tejada és un dels directors més llorejats de la seva generació. Ha estat guardonat en sis concursos internacionals que l’han dut a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Nascut a València, l’any 1999 es trasllada a Londres becat per l’Instituto Valenciano de la Música, per estudiar Direcció d’Orquestra en el Royal College of Music.

Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell on ha dirigit trenta-sis títols, destacant l’estrena a l’entitat sabadellenca d’òperes com Turandot i Manon Lescaut, de Puccini i Otello, Don Carlo i Falstaff, de Verdi.

Ha dirigit l’Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, Orquesta de Valencia, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquesta de Córdoba, Orchestre Philharmonique de Nice, Orquestra Sinfònica G. Rossini, Orquestra del Teatro Sperimentale de Spoleto, Witold Lutoslawski Chamber Philharmonia, entre d’altres, en llocs com el Teatro Real de Madrid, Gran Teatre del Liceu, Auditori i Palau de la Música de Barcelona, Palau de la Música de València, Teatro Villamarta, Opéra de Nice, Teatro Pergolesi de Jesi, Teatro Sperimentale de Spoleto i Bulgaria Hall de Sofia.

Des de l’any 2021 és Director Musical i Director Artístic Adjunt de la Fundaciò Òpera a Catalunya.

b7MwHSmV_400x400

Xavier Puigi Ortiz

Director musical – Concert Homenatge Amadeu Vives / Don Pasquale

Nascut el 1973 a Cervera (Lleida) on comença els seus estudis musicals amb el piano i el violí, per ampliar-los amb la composició al Conservatori Professional de Badalona amb M.A.Hurtado, M.Roger, B.Casablancas i J.Soler. Paral·lelament s’inicia en la direcció coral amb Josep Prats, Johan Duijck, Laszlo Heltay, Jordi Casas i Pierre Cao, i posteriorment amplia la formació orquestral amb el mestre Salvador Mas a Barcelona i amb Leopold Hager a la

Universitat de Viena.

Ha estat director assistent de la JONDE (Joven Orquesta Nacional de España) i de l’OBC (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya). Ha estat director convidat per nombroses orquestres del país i actualment és director titular de l’Orquestra Simfònica del

Vallès, de l’Orquestra de Girona, del Cor de Cambra de l’Auditori “Enric Granados” de Lleida i director principal del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.

És professor d’orquestra i direcció a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). Ha estat director convidat en nombroses orquestres de joves i actualment dirigeix el Curs

de Direcció de l’Orquestra de Terrassa. Ha enregistrat obra d’autors catalans i diversos programes divulgatius per a TV3. Fou fundador i director artístic de les 6 primeres edicions del Festival de Pasqua de Cervera, dedicat a la música clàssica catalana.

Directors d’Escena

Pau Monterde-bn

Pau Monterde

Director d’escena – Il barbiere di Siviglia

Terrassa (1949). Arquitecte i director d’escena. Doctor per la UAB amb una tesi sobre dramatúrgia musical. Ha estat professor d’interpretació a l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, del qual fou director entre 1992 i 2002 i professor al Màster en Estudis Teatrals de la UAB i l’Institut del Teatre. Director de la Fundació per a l’ESMUC entre 2008 i 2011. Professor a l’Escola d’Òpera de Sabadell. Ha realitzat una trentena de muntatges teatrals com a director d’escena. El 1992 es va especialitzar en la direcció escènica d’òpera i ha realitzat més de trenta posades en escena operístiques, amb títols com Così fan tutte de Mozart, amb la Wiener Taschenoper, Le nozze di Figaro, Don Giovanni, Così fan tutte i Die Zauberflöte, de Mozart, L’italiana in Algeri, Il barbiere di Siviglia i La Cenerentola, de Rossini, Don Pasquale i Lucia di Lammermoor de Donizetti, Il trovatore, La traviata, Un ballo in maschera i Falstaff de Verdi, Roméo et Juliette de Gounod, Die Fledermaus de Strauss, Manonde Massenet, Madama Butterfly, La bohème, Suor Angelica i Gianni Schicchi de Puccini, amb l’AAOS per a Òpera a Catalunya.

Miquel Gorriz

Miquel Gorriz

Assitent direcció d’escena – Il barbiere di Siviglia

Llicenciat en interpretació a l’Escola Superior d’Art Dramàtic del Vallès (Institut del Teatre) l’any 1985, amb la presentació d’una tesina que obté Matricula d’Honor, i estudis d’interpretació a l’Institut del Teatre de Barcelona (1985-88).

Membre del Teatro Fronterizo, debuta com actor l’any 1986 amb José Sanchis Sinisterra i l’obra Ñaque o de piojos y actores, i com actor, autor i director amb l’espectacle Minim.mal Show al 1987. Actualment és professor d’interpretació i director d’escena del Taller d’Òpera de l’Escola Municipal de Música de Terrassa.

Dels seus últims espectacles destaquem: Papà Mozart, amb Roger i Joan Pera i l’Orquestra Simfònica del Vallès; Shirley Valentine de Willy Russell, amb Mercè Aránega; Cavalleria rusticana i Pagliacci, amb l’AAOS i l’OSV; El metge de Lampedusa, amb Xicu Masó, Teatre Lliure; ART de Yasmina Reza, amb Arquillué, Orella i Villanueva, Teatre Goya; Molly Sweeney de Brian Friel, Premi Quim Masó 201; Primer amor de Samuel Beckett, amb Àlex Ollé i Pere Arquillué, Festival Grec 2010. Estrena en castellà al Centro Dramático Nacional el 2018. Des de 2002 és ajudant de direcció del primer cast i director adjunt, amb Pau Monterde, de l’Escola d’Òpera de Sabadell, amb qui
ha realitzat fins ara un total de vint-isis
produccions per a l’AAOS – Òpera Catalunya. El 2019, La Cenerentola de Rossini i al 2020, La Flauta Màgica de W. A. Mozart.

Carles Ortiz-bn

Carles Ortiz

Director d’escena – Don Pasquale – Rigoletto

Inicia els estudis musicals a la seva ciutat, Terrassa, al Conservatori Professional de Música, on cursa els estudis de cant amb Dolors Aldea, obtenint el Premi d’Honor del Grau Professional. Segueix els estudis amb Enedina Lloris, José Luís Casanova i en l’actualitat amb Jaume Aragall. El 1996 participa en el primer curs de l’Escola d’Òpera dels Amics de l’Òpera de Sabadell. Ha realitzat masterclass amb Ana Luisa Chova, Marimí del Pozo i Gabriella Tucci. Ha cantat com a solista en rols secundaris com Don Basilio (Le nozze di Figaro), Gastone (La traviata), Normanno (Lucia di Lammermoor), Goro (Madama Butterfly), Trabucco (La forza del destino), Remendado (Carmen), Pong (Turandot) i ha arribat a cantar el rol principal d’Il barbiere di Siviglia i Nabucco en les produccions de Concerlirica a diverses ciutats de Espanya. Durant la seva formació com a cantant rep classes d’interpretació a l’Institut del Teatre de Terrassa per part de Frederic Roda i Francesc Nel· lo. L’any 2001 fa l’assistència d’escena de Rigoletto amb Jacobo Kauffmann i el 2002 l’assistència d’escena de Carmenamb Pere Francesch. Aquell mateix any debuta com a director d’escena de Madama Butterfly dins les temporades d’Òpera a Catalunya. Ha dut a terme més d’una trentena de títols d’òpera i sarsuela entre ells L’elisir d’amore, Carmen, La traviata, Rigoletto, La bohème, Manon Lescaut, Don Carlo, Macbeth, Nabucco, Turandot. Ha treballat a teatres d’arreu de Catalunya i Espanya com el Teatre Principal de Maó, Teatre Principal de Palma, Teatro Real Carlos III de Aranjuez o el Teatro Principal de Palencia. També va debutar amb Carmen al Teatre de l’Òpera de Donetsk d’Ucraïna.

_DSC9528

Esteve Gorina

Assitent direcció d’escena –  Don Pasquale – Rigoletto

Esteve Gorina i Andreu (Sabadell, 1998) ha estat vinculat a les arts escèniques pràcticament des que va néixer. Format a l’Institut del Teatre en l‘especialitat de Direcció i Dramatúrgia,

combina la direcció d’escena amb la pedagogia teatral i amplia la seva formació en els àmbits

de la dansa i la música fins a dia d’avui. El seu currículum abraça un ampli ventall de disciplines: direcció d’escena, coreografia, disseny d’il·luminació, producció, disseny de vestuari… Aquesta versatilitat el dota d’unes aptituds que actualment posa a prova en les col·laboracions amb títols operístics. Ha estrenat obres com Miss Saigon, Sister Act, D.A.U i La la Fan, entre altres, amb la companyia Escènics de Sabadell. Actualment, a banda de produccions pròpies i encàrrecs diversos, col·labora amb la Fundació Òpera a Catalunya des de maig de 2021 amb l’ajudantia de direcció ‘escena d’Aida de G. Verdi.

Escenografia i Vestuari

Jordi Galobart-bn_opt

Jordi Galobart

Disseny escenografia – Don Pasquale i Rigoletto

Nascut a Sabadell, estudia arquitectura a l’Escola d’Arquitectura del Vallès (ETSAV). Debuta com a escenògraf amb L’italiana in Algeri, de Rossini, l’any 2001. Posteriorment ha realitzat el disseny de les escenografies de Madama Butterfly (2002, 2008 i 2016), El giravolt de maig, Nabucco, Tosca, Cançó d’amor i de guerra, Macbeth, Un ballo in maschera, La rosa del azafrán, La traviata, Marina, Il trovatore, Il pirata, Maruxa, Carmen, Rigoletto, Les contes d’Hoffmann, L’elisir d’amore, Aida, Roméo et Juliette, Tosca, Nabucco, Norma, La bohème, L’italiana in Algeri, Turandot, Le nozze di Figaro, La serva padrona, Il segreto di Susanna, Otello, Manon Lescaut, Carmen i Don Carlo.

Elisabet Castells_opt

Elisabet Castells

Disseny d’escenografia i vestuari – Il barbiere di Siviglia

Arquitecta per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona i graduada en Escenografia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de l’Institut del Teatre, on actualment és professora i cap de Departament de Disseny Escènic. Des del 2001 inicia la seva carrera professional com escenògrafa per teatre, cinema i actes comemoratius amb directors com Juan Miranda, Melina Pereira, Manuela Lorente o Miquel Górriz. En el 2002 comença com escenògrafa en òpera amb directors escènics como Pau Monterde, Miquel Górriz o Susana Egea; Le nozze di Figaro, Die zauberflöte, Così fan tutte, Suor Angelica, Gianni Schicchi, Lucia di Lammermoor, La bohème, La Cenerentola, La traviata o Falstaff són alguns dels més de 20 títols realitzats per a l’Òpera de Catalunya, el Conservatori del Liceu de Barcelona o l’Escola Superior de Música de Catalunya.

Montse Figueras

Montse Figueras

Disseny de vestuari – Il barbire di Siviglia / Don Pasquale / Rigoletto

Graduada en escenografia a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de l’Institut del Teatre i graduada en Estudis Superiors de Disseny d’Interiors a La Llotja. Actualment imparteix classes d’escenografia a l’Institut del Teatre, d’on també n’és la Secretària Acadèmica de l’Escola d’Art Dramàtic. També treballa com a docent a l’escola d’imatge i so ITES Barcelona dins el cicle de Realització Audiovisual. Des del 2004 ha participat en nombrosos muntatges de teatre, publicitat, TV, cinema i esdeveniments, tant en l’àmbit de l’escenografia com en el disseny de personatge i la il·luminació escènica. Amb directors com Pere Portabella, Magda Puyo, Miquel Gorriz, José Sanchis Sinisterra, Julio Wallovits o Alícia Gorina, en projectes com Die Still vor Bach, Parlour Song, Papa Mozart, Vagues notícies de Klamm, Flechas del Ángel del Olvido, Las Listas, Fronteres…en produccions del TNC, Sala Beckett, CCCB o TV3 entre d’altres.

Il·luminació

Nani Valls-bn

Nani Valls

Il·luminador – Il barbiere di Siviglia / Don Pasquale / Rigoletto

Natural de Barcelona. És batxiller superior i ha realitzat estudis de cinema. Ha treballat amb el Teatre La Cubana, Comediants, Nats Nus Dansa, Tortell Poltrona i moltes companyies de teatre i dansa fent gires a diversos països europeus i americans; al Festival Grec de Barcelona des del 1984 al 1999. A les Nits Culturals de Sant Pere de Sallavinera des de 1999 fins l’actualitat. Comença amb l’AAOS el 1999 i des de 2004 fa totes les produccions de la temporada, amb un gran èxit per part del públic i de la crítica.

Mestres Assistents Musicals

FOC_Logo-H

Andrea Álvarez

Pianista

FOC_Logo-H

Víctor Martínez

Pianista

FOC_Logo-H

Marta Pujol

Pianista

FOC_Logo-H

Juli Rodríguez

Pianista

FOC_Logo-H

Viviana Salisi

Pianista

Tècnics

FOC_Logo-H

M. Carmen Muñoz

Sastressa

FOC_Logo-H

Eva Selma

Sastressa

FOC_Logo-H

Amparo López

Cap de maquillatge

FOC_Logo-H

Júlia Ramírez

Cap de perruqueria

FOC_Logo-H

Raül Vilasis

Realització d’escenografia i Cap de muntatge

FOC_Logo-H

Berta Vidal

Realitzacio d’escenografia i muntatge

FOC_Logo-H

Joan Buisan

Tècnic

FOC_Logo-H

Isabel Marcet

Tècnica

FOC_Logo-H

Francisco Castro

Tècnic

FOC_Logo-H

Pere Sánchez

Tècnic

FOC_Logo-H

Roc Lain

Tècnic

FOC_Logo-H

Jep Vergés

Tècnic

FOC_Logo-H

Mario Bordanova

Tècnic

FOC_Logo-H

Javi Simón

Tècnic