Vés al contingut

Subscriu-te:

LA TEMPORADA ÒPERA A CATALUNYA ENCETA EL 2026 AMB 13 FUNCIONS DE 'NORMA' PER 10 CIUTATS CATALANES

  • El 18 de febrer tindrà lloc a Sabadell l’estrena de ‘Norma’ de Bellini, tercera producció de la temporada, que arriba amb les entrades exhaurides a pràcticament tots els teatres de la gira

  • Després de les quatre funcions al Teatre de La Faràndula de Sabadell (18, 20, 22 i 24 de febrer), la proposta es podrà veure arreu de Catalunya gràcies a la gira que passarà per Sant Cugat del Vallès, Granollers, Manresa, Girona, el Palau de la Música Catalana, Lleida, Tarragona, Vic i Reus

  • Amb aquestes quatre sessions a La Faràndula, Òpera a Catalunya aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, on al llarg de la temporada es representaran fins a 15 funcions

  • La proposta escènica, firmada per Carles Ortiz, és una versió revisada de la producció que es va presentar l’any 2014 dins el cicle Òpera a Catalunya, que també fou dirigida pel director terrassenc. A la batuta, comptarem amb el debut del jove director de Cádiz Julio García Vico

  • Un repartiment de luxe estarà encapçalat per Maribel Ortega i Carmen Buendía (Norma), Anna Tobella i Olga Syniakova (Adalgisa), Kenneth Tarver i Marc Sala (Pollione), i David Cervera i Jeroboám Tejera (Oroveso). Completaran l’elenc de solistes Laura Obradors (Clotilde) i Roberto Redondo-Sainz (Flavio)

  • Enguany se celebra el 20è aniversari del debut operístic de la soprano Maribel Ortega, artista habitual a la Temporada Òpera a Catalunya, precisament amb l’òpera ‘Norma’ a Sabadell, en la producció presentada l’any 2006

 

Sabadell, 12 de febrer de 2026

El dimecres 18 de febrer s’estrenarà al Teatre de la Faràndula de Sabadell la tercera producció de la temporada 2025-26 d’Òpera a Catalunya, Norma de Vincenzo Bellini. Aquesta òpera s’ha representat en quatre ocasions dins la Temporada Òpera a Catalunya, la darrera l’any 2014. Precisament amb una d’aquestes produccions, la soprano Maribel Ortega va interpretar el seu primer rol com a solista, amb el paper protagonista de Norma, ara fa 20 anys (març de 2006). Després del seu debut operístic a Sabadell, Ortega ha desenvolupat una brillant carrera internacional i és una figura ben coneguda a Òpera a Catalunya en títols com Turandot, Norma, Il trovatore o Tosca, entre d’altres.

Després de les quatre funcions previstes a la capital vallesana (el 18, 20, 22 i 24 de febrer), començarà la gira que entre el 27 de febrer i el 17 de març passarà per Sant Cugat del Vallès, Granollers, Manresa, Girona, el Palau de la Música Catalana, Lleida, Tarragona, Vic i Reus. En total, doncs, es faran 13 funcions en 10 ciutats. A falta d‘una setmana per a l’estrena, les localitats estan pràcticament exhaurides a molts dels equipaments, confirmant així un èxit de públic ja habitual en el Circuit.

A Sabadell es representaran quatre funcions de Norma, en una aposta d’Òpera a Catalunya per incrementar l’oferta a la ciutat, que es reafirma així com a centre productor operístic de primer ordre. A les tres representacions habituals que es fan de cada òpera (dimecres, divendres i diumenge) se li suma una més el dimarts següent, de la mateixa manera que es va fer a l’octubre amb Les noces de Figaro i es farà amb La traviata, òpera que clausurarà la temporada.

 

La producció i el repartiment

La tercera proposta de la temporada és una versió revisada de la producció presentada el febrer-març de 2014 dins el Circuit Òpera a Catalunya, de nou sota la direcció escènica i disseny de vestuari de Carles Ortiz, director amb qui Òpera a Catalunya col·labora regularment, ha dirigit una trentena de produccions d’òpera i sarsuela i va debutar al Festival d’Òpera de Saaremaa (Estònia). En paraules del mateix director:

“Amb aquesta producció de ‘Norma’ proposem una mirada contemporània sobre una història situada formalment a l’any 50 aC, tal com indica el llibret, però sense voluntat historicista. L’objectiu no és reconstruir un passat llunyà, sinó acostar els personatges al públic d’avui i mostrar-los com a éssers humans recognoscibles, amb conflictes i emocions plenament actuals.

Al centre de la proposta hi ha Norma, entesa abans que res com una dona. Una dona atrapada entre l’amor i el deure, entre la passió i la responsabilitat, que afronta problemes com l’amor, l’odi, la infidelitat o la violència. Temes universals que permeten llegir l’òpera des d’una perspectiva profundament humana.

L’espai escènic està regit per la lluna i l’arbre sagrat que al final esdevé la pira on Norma i Pollione s’ofereixen en sacrifici, tancant el cercle tràgic de la història. El vestuari s’inspira en els pobles celtes i del nord d’Europa, amb una estètica que busca reforçar el vincle dels personatges amb la natura.”

La direcció escènica es completarà amb Jaume Sangrà com a assistent de moviment escènic i Jordi Galobart com a responsable del disseny d’escenografia. Pel que fa a la direcció musical, anirà a càrrec del gadità Julio García Vico, un director jove en plena progressió, guanyador del Donatella Flick LSO 2021 i del Deutsche Dirigentenpreis 2019 que ha estat director assistent de la London Symphony Orchestra al costat de grans batutes internacionals. Amb una trajectòria creixent als principals escenaris europeus, combina una sòlida formació a Alemanya amb una intensa activitat simfònica i operística.

El repartiment estarà encapçalat per cantants coneguts al Cicle Òpera a Catalunya i un nou debut. Dues sopranos es repartiran el rol protagonista de Norma: Maribel Ortega, habitual als principals escenaris de l’Estat espanyol i estranger que ha cantat la majoria de rols protagonistes del repertori líric dramàtic, i Carmen Buendía, que debutarà a Òpera a Catalunya, guardonada en nombrosos concursos internacionals i perfeccionant-se actualment amb Sonia Ganassi. Buendía ha interpretat grans rols operístics en escenaris de prestigi com La Fenice, el Liceu o el Maggio Musicale Fiorentino. D’altra banda, el paper d’Adalgisa serà interpretat per la mezzosoprano barcelonina Anna Tobella, habitual als principals escenaris de l’estat espanyol que torna a la temporada després de la seva actuació com a Suzuki (Madama Butterfly, 2023), i la mezzosoprano ucraïnesa Olga Syniakova, que debutà a Òpera a Catalunya amb la producció de Carmen presentada la temporada 2024-25, va estudiar a la Càtedra de Cant Alfredo Kraus a l’Escola Superior de Música Reina Sofía de Madrid i va guanyar el segon premi al 58è Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas (2021). Dos tenors seran el personatge masculí protagonista, Pollione: el tenor nord-americà Kenneth Tarver, especialista en bel canto de renom internacional que ha cantat als principals teatres d’òpera d’arreu del món i torna a Òpera a Catalunya després del seu debut com a Rodolfo (La bohème, 2024), i el tenor líric-lleuger barceloní Marc Sala, que destaca en el repertori mozartià i de bel canto romàntic italià i ha cantat en teatres d’arreu d’Europa i en diverses produccions de la FOC.

La producció es completa amb les veus solistes dels baixos David Cervera i Jeroboám Tejera (Oroveso), la soprano Laura Obradors (Clotilde) i el tenor Roberto Redondo-Sainz (Flavio), tots ells artistes habituals a Òpera a Catalunya.

Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès (director titular: Andrés Salado) i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell (director: Daniel Gil de Tejada). La direcció artística d’aquesta producció és de Jordi Torrents.

 

El Circuit Òpera a Catalunya

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte – INAEM, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinaadors, col·laboradors i mecenes.

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona, Figueres i Cornellà. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.