Vés al contingut

VALORACIÓ INICI TEMPORADA 2020 – 2021El circuit d’Òpera a Catalunya supera l’inici de la temporada més difícil mantenint el 100% de la seva activitat

  • EL CIRCUIT D’ÒPERA A CATALUNYA SUPERA L’INICI DE LA TEMPORADA MÉS DIFÍCIL MANTENINT EL 100% DE L’ACTIVITAT PREVISTA.
  • PROP DE 200 PROFESSIONALS HAN TREBALLAT I COL·LABORAT, RESPECTANT EL PROTOCOL EXHAUSITU I RIGORÓS DE PREVENCIÓ DE LA COVID-19.
  • 5540 ESPECTADORS AMB UN 92% D’OCUPACIÓ, EN LES 5 CIUTATS ON S’HAN REPRESENTATS LES 12 FUNCIONS DE LA FLAUTA MÀGICA DE W. A. MOZART I MACBETH DE G. VERDI.
  • ÈXIT DE REALITZACIÓ DEL XXIV CURS DE L’ESCOLA D’ÒPERA DE SABADELL.
  • AQUEST 2021 NEIX LA FUNDACIÓ ÒPERA A CATALUNYA I DAVANT LA INCERTESA ES SEGUEIX ENDAVANT AMB LES PRODUCCIONS PREVISTES DE LA TOSCA DE G. PUCCINI (FEBRER – MARÇ, 2021) I AIDA DE G. VERDI (ABRIL – MAIG, 2021).

El circuit d’Òpera a Catalunya supera l’inici de la temporada més difícil mantenint el 100% de l’activitat prevista. El projecte ha pogut mantenir i refermar el seu compromís amb els teatres i els espectadors del territori, així com una aposta pels cantants i artistes del país en un moment on aquesta complicitat es fa més necessària que mai.

L’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell i la Fundació Òpera a Catalunya en col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat i l’Ajuntament de Sabadell van presentar la temporada del Circuit d’Òpera a Catalunya 2020-2021 el passat dimecres 14 d’octubre.

L’inici de la temporada 2020-2021 incloïa la programació de dues produccions amb els títols operístics La Flauta Màgica de W. A. Mozart (octubre – novembre, 2020) en gran format i Macbeth de G. Verdi (novembre, 2020) en versió concert. D’aquests dos títols es van preveure un total de 12 funcions en gira per les ciutats de Sabadell (Teatre La Faràndula), Sant Cugat del Vallès (Teatre – Auditori), Manresa (Teatre Kursaal), Reus (Teatre Fortuny) i Barcelona (Palau de la Música Catalana).

En un any marcat per la pandèmia i les restriccions severes als espectacles públics, el circuit ha pogut realitzar la totalitat de la seva activitat prevista adaptant-se als canvis contextuals. Per poder aconseguir aquesta fita s’han hagut de realitzar diverses reprogramacions de funcions de La Flauta Màgica arran del tancament de l’activitat cultural del 29 d’octubre, que va obligar a desplaçar 5 funcions a finals de novembre i al llarg del desembre (doble funció a Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Manresa i Reus).

Les dues produccions han comptat amb un total de 37  solistes destacats com Sara Blanch, Carles Pachón, Serena Sáenz, Marc Sala, Toni Marsol o Maribel Ortega, un cor de 76 cantaires, l’Orquestra Simfònica del Vallès amb més de 55 músics i un equip tècnic format per més de 30 professionals.

En total, hi han treballat prop de 200 professionals en un dels moments més complicats que el sector ha conegut.

Gràcies a la representació d’aquestes 12 funcions han pogut assistir un total de 5540 d’espectadors en les 5 ciutats on s’ha pogut representar, suposant un 92% de l’ocupació permesa tot i les dificultats dels aforaments reduïts al 50% i els tancaments municipals.

Tot això ha estat possible gràcies a la col·laboració de tots els teatres i la flexibilitat dels artistes. Des de l’inici de les produccions es va realitzar un protocol de prevenció de la Covid-19 exhaustiu i rigorós, amb grups bombolla i més de 600 test realitzats al llarg de les produccions entre artistes, músics, direccions, tècnics i equip per garantir la seguretat i complir amb les instruccions de PROCICAT i Ministeri.

Cal destacar també l’èxit de la realització del XXIV curs de l’Escola d’Òpera de Sabadell (setembre – octubre, 2020), dedicat al muntatge de l’òpera La Flauta Màgica de W. A. Mozart, preparant de forma exhaustiva als 16 alumnes en tot aquell que requereix una bona representació operística. Amb l’objectiu final de representar les òperes davant el públic, un fet que es va produir els dies 22 i 24 d’octubre al Teatre La Faràndula de Sabadell, previs assaigs amb l’orquestra, en la mateixa producció que va transcorre en paral·lel pel cicle Òpera a Catalunya, a càrrec dels artistes professionals. Gran part d’aquets alumnes comencen a partir d’aquí la seva carrera operística professional, i en aquesta cas alguns han tingut l’oportunitat de debutar en el repartiment professional de La Flauta Màgica substituint en algunes ocasions als solistes principals.

A més, com a novetat es va materialitzar un acord de col·laboració amb Cugat Mèdia i Catalunya Música per a la retransmissió audiovisual en directe de la funció de La Flauta Màgica de W. A. Mozart al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès del passat dimarts 8 de desembre. Material que quedarà obert pel web www.cugat.cat.

El cicle afronta aquest 2021 amb energia renovada la creació de la nova Fundació Òpera a Catalunya (FOC), que es constitueix com l’instrument necessari per garantir la continuïtat i creixement del cicle Òpera a Catalunya, liderat durant més de 38 anys per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AAOS) amb Mirna Lacambra al capdavant, que continuarà treballant ara com a Directora Artística del cicle.

Així doncs, malgrat l’inici de 2021 és ple d’incertesa comptem amb la força del públic, el suport de les institucions públiques i privades, i les forces de l’equip, artistes i músics ja demostrades aquest passat 2020 per seguir tirant endavant les produccions de la Tosca de G. Puccini (febrer – març, 2021) i Aida de G. Verdi (abril – maig, 2021). Esperem fer realitat la seva realització i que el públic les pugui gaudir com es mereix.

La FOC neix com la suma de forces de quatres institucions de referència al sector de la cultura: Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, Orquestra Simfònica del Vallès, Fundació Banc Sabadell i Fundació Fluidra. Dues entitats líders en el desplegament de la música i la cultura al territori català des de la iniciativa civil i dues fundacions empresarials cabdals en el desenvolupament del país mitjançant la música i la cultura com a eixos principals.

Totes quatre entitats tenen origen i seu a la ciutat de Sabadell i mantenen una llarga trajectòria de compromís amb la cultura a tot el territori català.

Promovent d’aquesta manera el cicle d’Òpera a Catalunya en col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministeri de Cultura, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions i amb el suport de diferents patrocinadors, col·laboradors i mecenes.

El circuit d’Òpera a Catalunya està integrat per les ciutat i principals equipaments culturals  de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Tortosa i Barcelona. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que el país  compti amb un model únic de temporada lírica que permet la difusió i gaudir de l’òpera al territori.