Vés al contingut

ÒPERA A CATALUNYA TANCA LA TEMPORADA AMB 13 FUNCIONS DE 'TURANDOT' PER 10 CIUTATS CATALANES

  • El 17 d’abril tindrà lloc a Sabadell l’estrena de l’òpera Turandot de Giacomo Puccini, la darrera proposta de la temporada 2023-24, que arriba amb les entrades esgotades a pràcticament tots els teatres i una ocupació del 86% (11.000 espectadors fins ara)
  • Amb la programació d’aquest títol, Òpera a Catalunya se suma a la commemoració del centenari de la mort de Puccini aquest 2024, en què presenta un total de cinc títols d’aquest compositor
  • Maribel Ortega, Eugènia Montenegro, Antoni Lliteres, Nacho Guzmán, Ivana Ledesma i Tina Gorina encapçalen un repartiment de luxe. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Jeroboám Tejera, Jordi Casanova, Carles Daza, Jorge Juan Morata, Marc Sala i Cristòfol Romaguera
  • El director musical de la Fundació Òpera a Catalunya, Daniel Gil de Tejada, assumeix de nou la direcció musical de Turandot, després d’haver-la dirigit el 2015 en la primera representació d’aquesta òpera dins el cicle. La direcció d’escena va a càrrec del terrassenc Carles Ortiz, amb qui Òpera a Catalunya col·labora regularment
  • Després de les tres funcions al Teatre de La Faràndula de Sabadell (17, 19 i 21 d’abril), la proposta es podrà veure arreu del territori gràcies a la gira que passarà per Tarragona, Barcelona (amb dues funcions al Palau de la Música Catalana), Vic, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Viladecans, Reus i Girona
  • Es manté el ferm compromís d’afavorir l’accés dels joves a l’òpera i de fomentar nous públics a través de promocions i accions divulgatives

 

Sabadell, 4 d’abril de 2024

El dimecres 17 d’abril s’estrenarà al Teatre de la Faràndula de Sabadell la darrera producció de la temporada 2023-24 d’Òpera a Catalunya, Turandot de Giacomo Puccini, òpera representada només una vegada per la companyia, l’any 2015. Després de les tres funcions previstes a la capital vallesana (el 17, 19 i 21 d’abril), començarà la gira que fins el 17 de maig passarà per Tarragona, el Palau de la Música Catalana (amb dues funcions), Vic, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Viladecans, Reus i Girona. En total, doncs, es faran 13 funcions en 10 ciutats diferents.

A falta de dues setmanes per a l’estrena, la gira es presenta amb una xifra d’11.000 espectadors, que representa el 86% del total dels aforaments dels teatres. Les localitats estan esgotades a pràcticament tots els equipaments; només hi ha algunes localitats a la venda per a les dues funcions al Palau de la Música i a les de Sant Cugat del Vallès i Reus.

 

La producció i el repartiment

La producció de Turandot compta amb la direcció d’escena i vestuari de Carles Ortiz, que després del seu debut l’any 2002 com a director d’escena amb una producció de Madama Butterfly per als Amics de l’Òpera de Sabadell, ha dirigit una trentena de produccions d’òpera i sarsuela i aquest any debutarà com a director d’escena al Festival d’Òpera de Saaremaa (Estònia). L’equip artístic es completa amb Esteve Gorina i Andreu com a assistent a la direcció d’escena i amb Jordi Galobart com a responsable del disseny d’escenografia. La proposta escènica és una versió revisada de la producció que es va presentar l’any 2015 dins el cicle Òpera a Catalunya, que també fou dirigida per Carles Ortiz, i que ens trasllada a la Xina imperial amb una escenografia monumental que ens transporta a una imaginària Ciutat Prohibida, i un vestuari molt acolorit i fantasiós per a la cort imperial que contrasta amb la foscor del poble oprimit de Pequín.

L’elenc de solistes estarà encapçalat per les sopranos Maribel Ortega, habitual als principals escenaris de l’Estat espanyol i estranger, així com a la temporada Òpera a Catalunya, i Eugènia Montenegro, membre del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, que es repartiran el paper de La Principessa Turandot. La soprano andalusa Maribel Ortega, que assumirà la majoria de les funcions, va interpretar aquest rol amb gran èxit el juliol de 2023 al Teatro Real de Madrid, en substitució de la soprano Ewa Plonka en la producció de Nicola Luisotti i Robert Wilson. Anteriorment, Ortega havia interpretat la princesa Turandot a l’Òpera d’Oviedo (2012) i a la temporada d’Òpera a Catalunya (2015). Per la seva banda, la soprano barcelonina Eugènia Montenegro debutarà aquest rol i encarnarà la princesa xinesa en tres funcions (a Tarragona, Reus i Girona).

El paper d’Il Principe ignoto (Calaf) serà interpretat en la majoria de les funcions pel tenor mallorquí Antoni Lliteres, cantant ja conegut al cicle després de la seva participació en les produccions de La traviata, Macbeth i Rigoletto, i que ha cantat als principals teatres espanyols. Tot i haver fet prèviament el rol de Pong (Gran Teatre del Liceu, 2023), Lliteres debutarà com a Calaf amb aquesta producció de Turandot. En les funcions a Tarragona i Reus, el tenor argentí Nacho Guzmán serà el Principe ignoto, rol que també debutarà en aquesta ocasió. Guzmán és membre del cor de la companyia de Sabadell i ha abordat rols secundaris dins la temporada d’Òpera a Catalunya com Ruiz d’Il trovatore (2023).

Un dels altres rols principals, el de Liù, serà repartit entre dues cantants: la soprano argentina Ivana Ledesma, debutant al cicle, i la soprano de Girona Tina Gorina, que torna de nou a Òpera a Catalunya després del seu flamant debut com a Cio-Cio-San en la producció de Madama Butterfly (2023). Totes dues ja havien interpretat anteriorment el paper de Liù.

Les altres veus solistes seran el baix-baríton de Tenerife Jeroboám Tejera com a Timur, el tenor de Reus Jordi Casanova com a L’Imperatore Altoum, el baríton barceloní Carles Daza com a Ping, el tenor valencià Jorge Juan Morata com a Pang (debutarà aquest rol), el tenor natural de Barcelona Marc Sala com a Pong i el baríton mallorquí Cristòfol Romaguera com a Un mandarino. Tots ells, habituals col·laboradors en les produccions d’Òpera a Catalunya.

Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del director musical de la Fundació Daniel Gil de Tejada, un dels directors més llorejats de la seva generació, guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui ha dirigit trenta-vuit títols. Gil de Tejada dirigí la producció de Turandot presentada per primera vegada dins la temporada l’any 2015. Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, el director del qual és Daniel Gil de Tejada. La direcció artística de la Temporada és de Mirna Lacambra. En aquesta proposta, a més, s’incorporen les veus blanques de la Coral de l’Agrupació Pedagògica de Sant Nicolau, amb preparació a càrrec de la soprano Laura Obradors.

 

Sobre l’òpera

Turandot, l’òpera pòstuma de Giacomo Puccini i la seva gran obra mestra, és sens dubte un dels títols més emblemàtics de tot el repertori operístic. Es va estrenar al Teatro alla Scala de Milà el 25 d’abril de 1926 i a Catalunya es va veure per primera vegada l’any 1928 al Gran Teatre del Liceu.

Ambientada a Pequín, a la Xina Imperial, en una època llegendària, narra la crueltat de la fascinant princesa Turandot, que condemna a mort els seus nombrosos pretendents que no encerten els tres enigmes que els proposa. Un príncep desconegut, de qui al final de l’òpera sabem que es diu Calaf, resol els enigmes i en veure que Turandot no es dona per vençuda, li diu que si descobreix el seu nom abans de l’alba, ell haurà de morir. Amb l’ajuda de Liù, la jove i dolça esclava, Calaf manté el seu nom en secret. Al final, Turandot accepta emparellar-se amb Calaf i diu que ja coneix el seu nom: Amor!

Una història complicada i enigmàtica servida per una música majestuosa i espectacular, que inclou l’ària “Nessun dorma”, una de les més aclamades de tot el repertori operístic, però també altres moments musicals destacats com les àries “In questa reggia” (Turandot) o “Tu che di gel sei cinta” (Liù).

 

Òpera per a tothom

Amb l’objectiu de fidelitzar i crear nous públics, des de la Fundació Òpera a Catalunya es continua facilitant l’accés als joves a través d’una promoció exclusiva dirigida a menors de 30 anys, que poden adquirir les entrades a totes les funcions del Teatre La Faràndula de Sabadell per només 10 euros. D’altra banda, dins el programa Bib&Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya del qual forma part la Fundació Òpera a Catalunya, s’oferiran un total de 21 xerrades divulgatives sobre l’òpera Turandot a diferents biblioteques de tot el territori, a càrrec del musicòleg Albert Ferrer Flamarich. Aquestes conferències s’engloben dins el projecte ‘Òpera a les biblioteques’ i es realitzen en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents.

 

El Circuit Òpera a Catalunya

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona, Figueres, Cornellà i, en l’àmbit estatal, Santander. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte – INAEM, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.