ÒPERA A CATALUNYA TANCA AMB ‘TURANDOT’ LA TEMPORADA AMB UN AUGMENT SOSTINGUT DE PÚBLIC I DUES PRODUCCIONS SOLD OUT
- Un total de 12.716 persones han assistit a les 13 funcions de ‘Turandot’, exhaurint totes les localitats en totes les poblacions de la gira
- La producció es va estrenar el 17 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on s’han representat tres funcions amb 3.225 espectadors i el 100% d’ocupació
- Després de l’estrena a Sabadell, ‘Turandot’ s’ha pogut veure a Tarragona, Barcelona (amb dues funcions al Palau de la Música Catalana), Vic, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Granollers, Viladecans, Reus i Girona
- Amb aquesta producció es tanca la temporada 2023-2024, que ha portat 5 títols escenificats arreu de Catalunya i, fora de la temporada regular, a Santander, i ha comptat amb un augment sostingut de públic, que creix especialment fora de Sabadell fent que l’aposta per apropar l’òpera al territori hagi tingut molt bona acollida. Dues produccions de la temporada, ‘Doña Francisquita’ i ‘Turandot’, han exhaurit totes les localitats
- Òpera a Catalunya serà la companyia convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa (Estònia) el juliol de 2024, amb 5 espectacles diferents en 5 dies consecutius
- La propera temporada es presentaran quatre òperes: La bohème i Tosca de Puccini, dins la commemoració del centenari de la mort del compositor italià, Nabucco de Verdi i Carmen de Bizet
Sabadell, 20 de maig de 2024
Divendres 17 de maig va finalitzar al Teatre Municipal de Girona la gira de la producció Turandot de G. Puccini, que es va estrenar el passat 17 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on també van tenir lloc dues representacions més el 19 i el 21 d’abril. S’han representat 13 funcions en equipaments de 10 ciutats diferents: Teatre La Faràndula de Sabadell, Teatre Tarragona, Palau de la Música Catalana de Barcelona (amb dues funcions), L’Atlàntida de Vic, Teatre Kursaal de Manresa, Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès, Teatre Auditori de Granollers, Atrium de Viladecans, Teatre Fortuny de Reus i Teatre Municipal de Girona.
Pel que fa a l’assistència de públic, la gira de Turandot ha estat un èxit absolut, amb totes les entrades exhaurides setmanes abans de l’estrena i una ocupació del 100% a totes les funcions, amb un total de 12.716 persones assistents. Aquestes xifres representen una fita històrica per al Circuit Òpera a Catalunya, que superen les de la gira de l’òpera Madama Butterfly de la temporada anterior i que havia obtingut un 97% d’ocupació mitjana.
Per altra banda, les funcions han comptat amb una important presència institucional: hi han assistit el Sr. Josep Vives, Director General de Promoció Cultural i Biblioteques de la Generalitat de Catalunya; el Sr. Andreu Felip, director dels Serveis Territorials de Cultura a Barcelona; la Sra. Marta Farrés, Alcaldessa de Sabadell; el Sr. Carles de la Rosa, Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sabadell; el Sr. Edgar Garcia, director de l’ICEC; i el Sr. Xavier Cester, Director de l’Àrea de Música de l’ICEC.
La proposta ha tingut també una bona acollida per part de la crítica.
Balanç de la temporada
Amb aquesta Turandot es clou la 41a temporada d’òpera a Sabadell i el 36è Cicle Òpera a Catalunya, que ha presentat tres grans produccions d’òpera i una sarsuela. La temporada va començar amb Romeu i Julieta de Charles Gounod, òpera que durant els mesos d’octubre i novembre de 2023 es va representar fins a 12 funcions en 8 ciutats (incloses les dues funcions de l’Escola d’Òpera de Sabadell). Una nova producció de la sarsuela Doña Francisquita d’Amadeu Vives, signada per la directora d’escena Rita Cosentino, es va presentar a Sabadell, Reus i el Palau de la Música Catalana durant el novembre i desembre de 2023, amb un èxit aclaparador de públic i crítica. El 2024 arrencava amb la commemoració del centenari de la mort de Giacomo Puccini, a la qual la Fundació Òpera a Catalunya s’ha adherit amb dos títols puccinians presentats dins el circuit Òpera a Catalunya: Manon Lescaut, amb 10 funcions en 8 ciutats, i Turandot, amb 13 funcions en 10 ciutats. A més, fora de la temporada regular la companyia ha visitat per tercera vegada Santander, en aquesta ocasió amb dues representacions de l’òpera Madama Butterfly de Puccini al Palacio de Festivales de Cantabria, totes dues amb les entrades exhaurides.
Un total de 33.182 espectadors han pogut gaudir de les propostes d’aquesta temporada, fet que suposa un augment sostingut de públic. En les funcions de fora de Sabadell és on més ha crescut el nombre d’espectadors, fet que reafirma que l’aposta de la Fundació Òpera a Catalunya per apropar l’òpera al territori ha tingut molt bona acollida. Dues produccions de la temporada, Doña Francisquita i Turandot, han exhaurit totes les localitats.
A nivell artístic, el balanç també ha estat molt positiu gràcies als bons resultats per part de les dues formacions artístiques de la Fundació Òpera a Catalunya i dels equips artístics de primer nivell que han conformat les produccions. Tant la crítica com el públic han elogiat la feina i evolució del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i de l’Orquestra Simfònica del Vallès, que acompanyen els solistes en totes les produccions. D’altra banda, les òperes han comptat amb repartiments de luxe amb cantants com Marga Cloquell, Yulia Merkudinova, Albert Casals, Enric Martínez-Castignani, Ruth Terán, Enrique Ferrer, Laura Vila, Vicenç Esteve, Carmen Solís, Berna Perles, Maribel Ortega o Antoni Lliteres; i amb directors musicals i d’escena de referència com Daniel Gil de Tejada, Miquel Ortiz, Elio Orciuolo, Rita Cosentino (que debutava al cicle), Pau Monterde o Carles Ortiz.
Cap a Estònia
Òpera a Catalunya serà la companyia convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa, a Estònia, que tindrà lloc del 23 al 27 de juliol de 2024. Durant 5 dies les formacions de la companyia, el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès, oferiran un total de 5 espectacles: les produccions de Tosca i Manon Lescaut de Puccini, Carmen de Bizet (en una versió adaptada de l’òpera que incorpora ballet flamenc), Il trovatore de Verdi i una Gala lírica d’òpera i sarsuela amb una selecció del més representatiu del repertori català i espanyol. A més, Òpera a Catalunya farà una primera representació de Carmen el dia 21 de juliol a Tartu (també a Estònia) dins el programa Tartu 2024, Capital Europea de la Cultura.
El Festival d’Òpera de Saaremaa és un esdeveniment de prestigi que té lloc anualment al castell medieval de Kuressaare, una de les atraccions turístiques més conegudes d’Estònia occidental i que atreu cada any 20.000 espectadors d’arreu del món. Des que es va inaugurar l’any 1999, el festival ha anat guanyant cada vegada més importància en la vida cultural estoniana i s’ha convertit en l’esdeveniment que atrau més públic del país i també internacional.
Avançament de temporada 2024-25
En l’avançament de temporada, la Fundació Òpera a Catalunya ha anunciat per al curs vinent la programació de quatre títols d’òpera, totes escenificades. Dins la commemoració de l’Any Puccini, la temporada 2024-25 presentarà dues de les òperes més emblemàtiques del compositor italià abans que acabi l’any: La bohème (nova producció) i Tosca. Ja el 2025, el cicle continuarà amb Nabucco de Giuseppe Verdi, i finalitzarà amb una nova producció de Carmen de Georges Bizet.
Les entrades i abonaments per a la Temporada d’Òpera de Sabadell es posaran a la venda a partir del 10 de juny de 2024.
Òpera per a tothom
Amb l’objectiu de fidelitzar i crear nous públics, des de la Fundació Òpera a Catalunya es continua facilitant l’accés als joves a través d’una promoció exclusiva dirigida a menors de 30 anys, que han pogut adquirir les entrades a totes les zones i les funcions del Teatre La Faràndula de Sabadell per només 10 euros. Un total de 272 joves han gaudit del programa en les representacions de Turandot i 742 en tota la temporada, que representen el 10% de l’aforament global de Sabadell.
D’altra banda, dins el programa Bib&Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya del qual forma part la Fundació Òpera a Catalunya, s’ha ofert un total de 20 xerrades divulgatives sobre l’òpera Turandot (89 en tota la temporada) a diferents biblioteques de tot el territori, a càrrec del musicògraf Albert Ferrer Flamarich. Aquestes conferències s’engloben dins el projecte ‘Òpera a les biblioteques’ i es realitzen en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents.