Vés al contingut

LA TEMPORADA D’ÒPERA A CATALUNYA TANCA AMB IL TROVATORE UNA TEMPORADA DE RÈCORD D’ASSISTÈNCIA

  • Un total de 7.259 persones han assistit a les 10 funcions d’Il trovatore, que han tingut una ocupació mitjana del 90%
  • La producció es va estrenar el 26 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on es van representar tres funcions amb un total de 2.854 espectadors
  • Després de l’estrena a Sabadell, Il trovatore s’ha pogut veure arreu del territori gràcies a la gira que ha passat per Tarragona, Granollers, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Reus, Girona i Vic
  • Amb aquesta producció es tanca la temporada 2022-2023, que ha portat tres òperes i un concert arreu de Catalunya i ha comptat amb l’assistència de 31.891 espectadors, 10.000 més que la temporada anterior
  • La Fundació Òpera a Catalunya ha reafirmat amb aquesta gira la seva voluntat d’apropar l’òpera a tothom i facilitar l’accés a la cultura a través d’iniciatives dirigides a diferents col·lectius
  • La propera temporada compta amb tres títols d’òpera – Romeu i Julieta de Ch. Gounod, Manon Lescaut i Turandot de G. Puccini – i una sarsuela – Doña Francisquita d’A. Vives

 

Sabadell, 23 de maig de 2023

El passat diumenge 21 de maig va finalitzar al Teatre L’Atlàntida de Vic la gira de la producció Il trovatore de G. Verdi, que es va estrenar el passat 26 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on també van tenir lloc dues representacions més el 28 i el 30 d’abril. En total s’han representat 10 funcions en equipaments de 8 ciutats diferents: Teatre La Faràndula de Sabadell, Teatre de Tarragona, Teatre Auditori de Granollers, Teatre Kursaal de Manresa, Teatre-Auditori  de Sant Cugat del Vallès, Teatre Fortuny de Reus, Teatre Municipal de Girona i L’Atlàntica de Vic.

La gira d’Il trovatore ha exhaurit les entrades a 5 de les 10 funcions i ha tingut una ocupació mitjana del 90% amb un total de 7.259 persones assistents.

Per altra banda, les funcions han comptat amb la presència institucional del Sr. Josep Vives, Director General de Promoció Cultural i Biblioteques de la Generalitat de Catalunya; el Sr. Carles de la Rosa, Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sabadell; i el Sr. Xavier Cester, Director de l’Àrea de Música de l’ICEC.

La proposta ha tingut també una bona acollida per part de la crítica.

La feina continua, amb la mateixa empenta de fa poc més de quaranta anys. Però amb una lleu i positiva diferència: la maduresa. I també ja fa temps que ho constatem amb alegria i amb plena satisfacció, gairebé sempre que sortim d’una funció de la FOC. – Jaume Radigales, Ara, 27/04/2023

Maribel Ortega fue ganando empuje en el curso de la representación para acabar firmando un cuarto acto memorable. Gustavo Porta sigue siendo un tenor a la antigua, sin refinamientos quizá, pero con el fuste suficiente para negociar un volumen y unos agudos más que eficientes. Carles Daza fue un Conde Luna de dicción óptima y proyección impecable y Laura Vila cantó admirablemente a Azucena aun sin contar con el grosor vocal necesario para subrayar los oscuros recovecos del atormentado personaje. – Marcelo Cervelló, Ópera Actual, 30/04/2023

La interpretació del cor va ser molt notable, amb entrades a temps, veus ben empastades, afinades i dinàmiques acurades demostrant haver fet un molt bon treball. L’Orquestra Simfònica del Vallès es troba en un molt bon moment que va poder exhibir plenament amb una òpera com Il Trovatore. – Rosa Massagué, Revista Musical Catalana, 02/05/2023

Sota la direcció artística de Mirna Lacambra, és evident que aquest projecte, nascut a Sabadell ja fa 40 anys, ha assolit un immens creixement que permet, a hores d’ara, que anar a veure una producció del projecte sigui sinònim de dignitat i feina ben feta com la que vam poder veure i escoltar, fa uns dies, a Manresa, amb Il trovatore (1853), de Giuseppe Verdi (1813-1901). – Oriol Pérez Treviño, El Punt Avui, 15/05/2023

 

Balanç de la temporada

Amb Il trovatore es clou la 40a temporada d’òpera a Sabadell i el 35è Cicle Òpera a Catalunya, que ha presentat tres grans produccions d’òpera i la gala “40 anys d’òpera” en commemoració del 40è aniversari de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell. La temporada va començar amb Don Giovanni de W. A. Mozart, òpera que durant els mesos d’octubre i novembre de 2022  es va representar fins a 16 funcions en 10 ciutats (incloses les dues funcions de l’Escola d’Òpera de Sabadell i les dues al Palacio de Festivales de Santander). El desembre de 2022 va tenir lloc el concert commemoratiu dels 40 anys de l’AAOS, amb un enorme èxit de públic que va omplir al 100% el Teatre de La Faràndula. La gira de Madama Butterfly de G. Puccini, amb 14 funcions en equipaments de 12 ciutats diferents, va suposar un rècord històric d’assistència amb un 97% d’ocupació mitjana, ja que fins aleshores cap altra producció havia assolit aquestes xifres. Per últim, Il trovatore de G. Verdi s’ha pogut veure en 10 ciutats diferents durant els mesos d’abril i maig de 2023.

Un total de 31.891 espectadors de tot Catalunya han pogut gaudir de les propostes d’aquesta temporada, quantitat que representa 10.000 persones més que en la temporada anterior.

A nivell artístic, el balanç també ha estat molt positiu gràcies als bons resultats per part de les dues formacions artístiques de la Fundació Òpera a Catalunya i dels equips artístics de primer nivell que han conformat les produccions. Tant la crítica com el públic han elogiat la feina del Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i de l’Orquestra Simfònica del Vallès, que acompanyen els solistes en totes les produccions. D’altra banda, les òperes han comptat amb repartiments de luxe amb cantants com Carles Pachón, Fernando Álvarez, Tina Gorina, Albert Casals, Luis Cansino, Maribel Ortega, Laura Vila, Carmen Solís, Gustavo Porta o Carles Daza; i amb directors musicals i d’escena de referència com Daniel Gil de Tejada, Sergi Roca Bru, Pau Monterde o Carles Ortiz.

En l’avançament de temporada, la Fundació Òpera a Catalunya ha anunciat per al curs vinent la programació de tres títols d’òpera i una sarsuela. L’òpera Romeu i Julieta de Ch. Gounod inaugurarà la temporada el proper mes d’octubre; al desembre s’incorpora un segon títol amb la sarsuela Doña Francisquita d’A. Vives, que es representarà de manera totalment escenificada; i l’any 2024 tindran lloc dues grans òperes de G. Puccini en commemoració de la celebració del centenari de la mort del compositor: Manon Lescaut i Turandot, que tancarà la temporada.

 

Òpera per a tothom

Amb l’objectiu de fidelitzar i crear nous públics, des de la Fundació Òpera a Catalunya es continua facilitant l’accés als joves a través d’una promoció exclusiva dirigida a menors de 30 anys, que han pogut adquirir les entrades a totes les zones i les funcions del Teatre La Faràndula de Sabadell per només 10 euros. Un total de 190 joves han gaudit del programa en les representacions d’Il trovatore i 497 en tota la temporada.

D’altra banda, dins el programa Bib&Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya del qual forma part la Fundació Òpera a Catalunya, s’ha ofert un total de 20 xerrades divulgatives sobre l’òpera Il trovatore (86 en tota la temporada) a diferents biblioteques de tot el territori, a càrrec del musicògraf Albert Ferrer Flamarich. Aquestes conferències s’engloben dins el projecte ‘Òpera a les biblioteques’ i es realitzen en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents.

 

El Circuit Òpera a Catalunya

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona, Figueres, Cornellà i, en l’àmbit estatal, Santander com a part de l’expansió de la Fundació Òpera a Catalunya. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte – INAEM, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.