Vés al contingut

ARRENCA LA PRIMERA GIRA DE LA TEMPORADA D’ÒPERA A CATALUNYA, QUE PORTARÀ 'ROMEU I JULIETA' PER 8 CIUTATS CATALANES

  • La producció es va estrenar el 18 d’octubre al Teatre La Faràndula de Sabadell, on s’han representat tres funcions amb més de 2.500 espectadors i el 80% d’ocupació
  • Després de l’estrena a Sabadell, la producció es podrà veure arreu del territori gràcies a la gira que passarà per Reus, Tarragona, Granollers, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Figueres i Lleida
  • Amb les últimes entrades a la venda, la gira comença avui al Teatre Fortuny de Reus i acabarà el dia 10 de novembre al Teatre de La Llotja de Lleida
  • El tenor Albert Casals interpreta el rol de Roméo i la soprano Yulia Merkudinova assumeix el paper de Juliette en totes les funcions, excepte a Granollers, on la protagonista serà la soprano Marga Cloquell. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Gonzalo Ruiz, Enric Martínez-Castignani, Rocío Faus, Gemma Coma-Alabert, Pau Camero i Marc Sala
  • Pau Monterde assumeix la direcció d’escena i Daniel Gil de Tejada la direcció musical i del cor, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell
  • La Fundació Òpera a Catalunya reafirma amb aquesta gira la seva voluntat d’apropar l’òpera a tothom i facilitar l’accés a la cultura

 

 

Sabadell, 24 d’octubre de 2023

Avui, dimarts 24 d’octubre, comença la gira de la producció Romeu i Julieta de Ch. Gounod, que es va estrenar el passat 18 d’octubre al Teatre La Faràndula de Sabadell, on també van tenir lloc dues representacions més el 20 i el 22 d’octubre. La primera parada serà al Teatre Fortuny de Reus avui a les 20.30 h i la gira continuarà pel Teatre Tarragona el divendres 27 d’octubre, el Teatre Auditori de Granollers el diumenge 29 d’octubre, el Teatre Kursaal de Manresa el dimecres 1 de novembre, el Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès el divendres 3 de novembre, el Teatre Jardí de Figueres el diumenge 5 de novembre i el Teatre de la Llotja de Lleida el divendres 10 de novembre.

Una gira que passarà per 7 ciutats catalanes que formen part del Circuit Òpera a Catalunya, i que, sumades a les tres representacions que ja s’han fet a Sabadell, sumen un total de 10 funcions en 8 poblacions diferents.

 

Balanç de les funcions a Sabadell

La primera producció de la temporada a Sabadell ha tingut una acollida entusiasta tant per part del públic com de la crítica. Les tres funcions a Sabadell, celebrades el 18, 20 i 22 d’octubre, han acollit més de 2.500 espectadors i el 80% d’ocupació del teatre. Del total de localitats venudes, 238 corresponen a entrades dirigides als joves menors de 30 anys, que poden gaudir de l’òpera a Sabadell per només 10 euros.

La temporada de Sabadell, que conforma l’oferta d’abonament a les 4 funcions del Teatre La Faràndula, compta enguany amb un total de 612 abonaments, xifra que suposa un creixement del 18%.

La crítica ha dit:

Novament cal ponderar la bona feina de la Simfònica del Vallès amb Daniel Gil de Tejada al capdavant en una actuació ben calibrada, conjunció –especialment de la corda- i amb un notable múscul líric i elegància. – Albert Ferrer Flamarich, Diari de Sabadell, 21/10/2023

Com sempre a la FOC, el repartiment es va basar en un planter solista estatal, amb un nivell de correcció irreprotxable. La parella protagonista va brillar amb la versatilitat lírica de la soprano mallorquina Marga Cloquell, resolta i impecable. Al seu costat, el tenor barceloní Albert casals, que va alternar el fraseig i una emissió ajustada. – Jordi Maddaleno, La Vanguardia, 22/10/2023

Dirigió con buen pulso la vertiente musical de la velada Daniel Gil de Tejada al frente de una orquesta y unos coros impecables. – Marcelo Cervelló, Ópera Actual, 22/10/2023

El coro de los Amigos de la Ópera de Sabadell mantuvo un buen nivel en sus numerosas intervenciones, con un empaste eficaz entre voces graves y agudas, así como a los solistas. – Josep Subirá, Scherzo, 22/10/2023

Paral·lelament a la producció professional, s’han dut a terme dues funcions més de Romeu i Julieta amb el repartiment de la 27a Escola d’Òpera de Sabadell, el projecte de professionalització que impulsa la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu amb l’objectiu de formar i promocionar els joves talents: una funció el dijous 19 d’octubre dirigida a estudiants de música i entitats sabadellenques, i una altra el dissabte 21 d’octubre oberta al públic. Han protagonitzat aquestes representacions els cantants Òscar Encinas (Roméo), Laura Gibert (Juliette), Rosa Maria Abella (Stéphano) i Tamára Abraão (Gertrude), guanyadors del 27è Concurs Mirna Lacambra que es va celebrar el passat juliol, a més d’Adrià Mas (Tybalt) i Oriol Luque (Benvolio), també participants en el concurs. Han completat el repartiment Lluís Vergés (Frère Laurent), Alejandro Chelet (Le Comte Capulet), Quim Cornet (Mercutio), Jordi Ferrer (Grégorio), Cristòfol Romaguera (Le Comte Pâris) i Jeroboám Tejera (Le Duc de Vérone).

 

El repartiment

La nova producció compta amb el director d’escena Pau Monterde, amb Miquel Gorriz com a assistent a la direcció d’escena i amb escenografia d’Elisabet Castells. L’equip artístic estarà encapçalat pel tenor barceloní Albert Casals, jove cantant ja conegut que ha col·laborat amb la temporada d’Òpera a Catalunya en diverses ocasions i que torna de nou en el paper de Roméo, tal i com va fer en la darrera vegada que es va representar Romeu i Julieta dins la temporada (2012) i la soprano ucraïnesa Yulia Merkudinova, guanyadora del 2n Premi del 60è Concurs Tenor Viñas (2023) que es presentarà per primera vegada al cicle. A la funció de Granollers (29 d’octubre) el rol de Juliette serà interpretat per la mallorquina Marga Cloquell, que va debutar amb Lucia di Lammermoor l’any 2014 a l’òpera de Sabadell, on ha participat també en altres òperes.

La producció compta també amb les veus solistes del baix-baríton de Cadis Gonzalo Ruiz, que interpretarà el paper de Frère Laurent, el baríton català Enric Martínez-Castignani en el rol de Le Comte Capulet, la soprano Rocío Faus, granadina, en el paper de Stéphano

(Rosa Maria Abella a la funció de Reus), la mezzosoprano Gemma Coma-Alabert, de Girona, en el rol de Gertrude i el baríton terrassenc Pau Camero com a Mercutio. Completen el repartiment el tenor Marc Sala (Tybalt), el baríton Cristòfol Romaguera (Le Comte Pâris), el tenor Roberto Redondo (Benvolio), els baixos-barítons Lluís Vergés (Grégorio) i Jeroboám Tejera (Le Duc de Vérone), tots ells anteriors participants a l’Escola d’Òpera de Sabadell. Amb la presència de solistes vinculats al cicle, la Fundació Òpera a Catalunya referma el seu compromís amb els artistes del país.

Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del director musical de la Fundació Daniel Gil de Tejada, un dels directors més llorejats de la seva generació, guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui ha dirigit trenta-set títols. Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, el director del qual és Daniel Gil de Tejada. La direcció artística de la Temporada és de Mirna Lacambra.

 

El Circuit Òpera a Catalunya

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona, Figueres, Cornellà i, en l’àmbit estatal, Santander. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte – INAEM, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.