Vés al contingut

ARRENCA LA DARRERA GIRA DE LA TEMPORADA D’ÒPERA A CATALUNYA, QUE PORTARÀ IL TROVATORE PER 8 CIUTATS CATALANES

  • La producció es va estrenar el 26 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on s’han representat tres funcions amb un total de 2.854 espectadors i el 88% d’ocupació
  • Després de l’estrena a Sabadell, la producció es podrà veure arreu del territori gràcies a la gira que passarà per Tarragona, Granollers, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Reus, Girona i Vic
  • Amb les últimes entrades a la venda, la gira comença avui al Teatre Tarragona i acabarà el dia 21 de maig a L’Atlàntida de Vic
  • Gustavo Porta, Maribel Ortega, Carles Daza i Laura Vila encapçalen un repartiment de luxe en la darrera producció de la temporada. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Jeroboám Tejera, David Cervera, Mariya Melnychyn i Nacho Guzmán
  • Carles Ortiz assumeix la direcció d’escena i Daniel Gil de Tejada la direcció musical i del cor, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell
  • La Fundació Òpera a Catalunya reafirma amb aquesta gira la seva voluntat d’apropar l’òpera a tothom i facilitar l’accés a la cultura

 

Sabadell, 5 de maig de 2023

Avui, divendres 5 de maig, comença la gira de la producció Il trovatore de G. Verdi, que es va estrenar el passat 26 d’abril al Teatre La Faràndula de Sabadell, on també van tenir lloc dues representacions més el 28 i el 30 d’abril. La primera parada serà al Teatre Tarragona avui a les 19:00h i la gira continuarà pel Teatre Auditori de Granollers el diumenge 7 de maig, el Teatre Kursaal de Manresa el dimecres 10 de maig, el Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès el divendres 12 de maig, el Teatre Fortuny de Reus el dimarts 16 de maig, el Teatre Municipal de Girona el divendres 19 de maig i finalitzarà a L’Atlàntida de Vic el diumenge 21 de maig.

Una gira amb les entrades pràcticament exhaurides a tots els teatres i que passarà per 7 ciutats catalanes que formen part del Circuit Òpera a Catalunya, i que, sumades a les tres representacions que ja s’han fet a Sabadell, sumen un total de 10 funcions en 8 poblacions diferents.

 

Balanç de les funcions a Sabadell

La darrera producció de la temporada a Sabadell ha tingut una acollida entusiasta tant per part del públic com de la crítica. Les tres funcions a Sabadell, celebrades el 26, 28 i 30 d’abril, han acollit un total de 2.854 espectadors, xifra que representa el 88% d’ocupació del teatre.

La crítica ha dit:

La feina continua, amb la mateixa empenta de fa poc més de quaranta anys. Però amb una lleu i positiva diferència: la maduresa. I també ja fa temps que ho constatem amb alegria i amb plena satisfacció, gairebé sempre que sortim d’una funció de la FOC. – Jaume Radigales, Ara, 27/04/2023

Bona feina també la de la Simfònica del Vallès amb Daniel Gil de Tejada al  capdavant en una actuació ben calibrada, amb experiència i aquell gust per Verdi que transmet el director valencià. – Albert Ferrer Flamarich, Diari de Sabadell, 29-30/04/2023

Maribel Ortega fue ganando empuje en el curso de la representación para acabar firmando un cuarto acto memorable. Gustavo Porta sigue siendo un tenor a la antigua, sin refinamientos quizá, pero con el fuste suficiente para negociar un volumen y unos agudos más que eficientes. Carles Daza fue un Conde Luna de dicción óptima y proyección impecable y Laura Vila cantó admirablemente a Azucena aun sin contar con el grosor vocal necesario para subrayar los oscuros recovecos del atormentado personaje. – Marcelo Cervelló, Ópera Actual, 30/04/2023

La interpretació del cor va ser molt notable, amb entrades a temps, veus ben empastades, afinades i dinàmiques acurades demostrant haver fet un molt bon treball. L’Orquestra Simfònica del Vallès es troba en un molt bon moment que va poder exhibir plenament amb una òpera com Il Trovatore. – Rosa Massagué, Revista Musical Catalana, 02/05/2023

 

El repartiment

La nova producció compta amb el director d’escena Carles Ortiz, amb Esteve Gorina com a assistent a la direcció d’escena i amb escenografia de Jordi Galobart. L’equip artístic estarà encapçalat pel tenor argentí Gustavo Porta (en el rol de Manrico), que debutarà al Cicle Òpera a Catalunya, i per tres cantants ja coneguts que han col·laborat amb la temporada d’Òpera a Catalunya en diverses ocasions, com són la soprano de Jerez de la Frontera Maribel Ortega, que torna de nou en el paper de Leonora, tal i com va fer en la darrera vegada que es va representar Il trovatore dins la temporada (2009); el baríton barceloní Carles Daza (en el rol d’Il Conte Luna) i la mezzosoprano catalana  Laura Vila (com a Azucena), tots dos anteriors participants a l’Escola d’Òpera de Sabadell i habituals als principals coliseus espanyols. Amb la presència de solistes vinculats al cicle, la Fundació Òpera a Catalunya referma el seu compromís amb els artistes del país. Pel que fa a Gustavo Porta, compta amb una extraordinària carrera internacional que l’ha portat a actuar als més prestigiosos teatres d’òpera del món interpretant un vast repertori, entre el qual destaquen alguns dels principals rols verdians com Don Carlo, Don Alvaro (La forza del destino), Otello, Radamès (Aida) o el mateix Manrico.

Completen l’equip artístic els baixos Jeroboám Tejera i David Cervera, que es repartiran el rol de Ferrando, la mezzosoprano Mariya Melnychyn com a Inés i el tenor Nacho Guzmán, que farà de Ruiz.

Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del director musical de la FOC Daniel Gil de Tejada, un dels directors més llorejats de la seva generació, guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui ha dirigit trenta-sis títols. Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, el director del qual és Daniel Gil de Tejada. La direcció artística de la Temporada és de Mirna Lacambra.

 

Sobre l’òpera

Escrita per Giuseppe Verdi (1813-1901), Il trovatore és una òpera en quatre actes amb text de Leone Emanuele Bardare i Salvatore Cammarano, basat en l’obra teatral El trobador d’Antonio García Gutiérrez. Es va estrenar al Teatre Apollo de Roma el 19 de gener de 1853 amb un èxit aclaparador i des d’aquell moment s’ha convertit en una de les òperes més celebrades de Verdi. Aquesta òpera va néixer en un període de gran intensitat creativa del compositor i ràpidament va triomfar representant-se arreu durant els anys posteriors. Juntament amb Rigoletto i La traviata, forma part de l’anomenada “triologia popular” de Verdi.

Il trovatore és sens dubte un dels cims lírics de Giuseppe Verdi i de tota l’òpera italiana del segle XIX i pot considerar-se la culminació del melodrama romàntic italià. Amb una música que transmet emocions a flor de pell, narra una història de venjança de foc i de sang protagonitzada per la gitana Azucena amb una trama enrevessada i novel·lesca que es desenvolupa entre Biscaia i Aragó a principis del segle XV, en el marc de la revolta del Comte d’Urgell contra Ferran d’Antequera arran del resultat del Compromís de Casp (1412).

 

El Circuit Òpera a Catalunya

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona, Figueres, Cornellà i, en l’àmbit estatal, Santander. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, i compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte – INAEM, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes

 

Material gràfic, programa de mà, fitxa artística i biografies a

SALA DE PREMSA