Vés al contingut

Subscriu-te:

ÒPERA A CATALUNYA PRESENTA UNA TEMPORADA AMBICIOSA AMB 51 REPRESENTACIONS I DUES NOVES PRODUCCIONS

  • La temporada 2024-25 d’Òpera a Catalunya arrenca el proper 16 d’octubre amb una nova producció de ‘La bohème’ de Giacomo Puccini que, després de quatre funcions al Teatre de La Faràndula de Sabadell (16, 18, 20 i 23 d’octubre), passarà per 11 ciutats més i es presentarà en 16 funcions
  • Aquesta nova producció donarà el tret de sortida d’una temporada que portarà tres òperes més dins l’oferta d’abonament: ‘Tosca’, que juntament amb ‘La bohème’ commemoren el centenari de la mort de Puccini, ‘Nabucco’ de Verdi i una nova producció de ‘Carmen’ de Bizet
  • Aquesta serà una temporada marcada pel relleu en la direcció artística que, després de 42 anys liderada per Mirna Lacambra, passarà a mans de Jordi Torrents a partir del gener de 2025
  • Òpera a Catalunya consolida una temporada de quatre òperes representades i creix en nombre de funcions, tant a Sabadell com al Circuit
  • La venda d’abonaments de la Temporada d’Òpera de Sabadell bat un rècord històric amb un increment superior al 50%
  • La Fundació Òpera a Catalunya i l’Orquestra Simfònica del Vallès presenten Push!, un projecte d’òpera comunitària a Sabadell, amb dues funcions a La Faràndula el gener de 2025
  • Òpera a Catalunya manté el ferm compromís d’afavorir l’accés dels joves a l’òpera i de fomentar nous públics a través de promocions i accions divulgatives

 

Sabadell, 3 d’octubre de 2024

Avui, 3 d’octubre, s’ha presentat en roda de premsa al Palau Marc, seu de la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la nova temporada 2024-25 d’Òpera a Catalunya, de la mà de la Fundació Òpera a Catalunya i el Departament de Cultura de la Generalitat.

Una nova temporada de rècord amb 51 funcions en 13 ciutats, que converteixen Òpera a Catalunya en la com­panyia amb la major implantació territorial de l’Estat: Sabadell, Barcelona, Cornellà de Llobregat, Figueres, Girona, Granollers, Llei­da, Manresa, Reus, Sant Cugat del Vallès, Tarragona, Vic i Viladecans integren un circuit àmpliament reconegut i amb una clara aposta per apropar l’òpera a tota la ciutadania.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC), formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, rep el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya que enguany ha augmentat novament la seva aportació, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura y Deporte, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.

En la presentació d’avui hem comptat amb intervencions per part de diversos representants institucionals i artístics: el Sr. Xavier Fina, nou Director General de Promoció Cultural i Biblioteques, el Sr. Carles de la Rosa, Regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sabadell, la Sra. Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell, el Sr. Oscar Lanuza, director general de la Fundació Òpera a Catalunya, i el Sr. Jordi Torrents, futur director artístic de la FOC a partir del gener de 2025.

 

37è Cicle Òpera a Catalunya – 42a Temporada d’Òpera a Sabadell

Vam culminar la temporada anterior amb la participació com a companyia convidada en el Festival d’Òpera de Saaremaa i la programació de Tartu, Capital Eu­ropea de la Cultura 2024. El major repte fins ara abordat per la com­panyia va permetre presentar la FOC dins l’escena internacional operística obtenint un molt destacat èxit de públic i crítica en el reconegut certamen estiuenc. Com és habitual, la Fundació va comptar amb els seus cossos estables per a l’ocasió: l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Saba­dell.

Enguany presentem una temporada ambiciosa que portarà un total de 51 representacions arreu de Catalunya. A banda de la temporada regular, la Fundació Òpera a Catalunya i l’Orquestra Simfònica del Vallès, dues entitats cabdals del teixit cultural sabadellenc, impulsen Push!, un projecte d’òpera comunitària que clausurarà els actes de Sabadell com a Capital de la Cultura Catalana 2024.

La Temporada 2024-25 d’Òpera a Catalunya inclou 4 propostes operístiques dins la seva oferta d’abonament. La primera part del cicle, dins l’any 2024, continua estant dedicada a Puccini en commemoració del centenari de la seva mort. Després d’haver presentat Manon Lescaut i Turandot –òperes incloses en la temporada 2023-24–, ara proposem dues òperes més del compositor de Lucca per tancar aquesta efemèride: La bohème (octubre-novembre 2024) i Tosca (novembre-desembre 2024). La temporada es completarà, ja el 2025, amb dos grans clàssics del gènere: Nabucco de Verdi (febrer-març 2025) i Carmen de Bizet (abril-maig 2025).

Amb una clara aposta pel talent nacional, la propera temporada d’Òpera a Catalunya incorpora veus com les de Berna Perles, Antoni Lliteres, Carmen Solís, Enrique Ferrer, Luis Cansino, Manuel Mas, Maribel Ortega, Tina Gorina o Vicenç Esteve, entre molts d’altres. Una combinació de veus consagrades i de joves i cantants locals, tots ells professionals i de gran nivell que estan presents, de forma habitual, als millors teatres estatals i europeus.

En la direcció d’orquestra Daniel Gil de Tejada, Sergi Roca Bru i Andrés Salado assumeixen els quatre títols de la temporada estable, mentre que Pau Monterde, Carles Ortiz i Rita Cosentino en lideren la direcció d’escena, marcada per una clara aposta per propostes in­novadores i atractives. Aquesta temporada la Fundació Òpera a Catalunya presenta dues noves produccions: La bohème de Puccini a càrrec de Pau Monterde i Carmen de Bizet de la mà de Rita Cosentino, directora d’escena que va debutar a Òpera a Catalunya la temporada passada amb una exitosa i fresca Doña Francisquita de Vives. Amb el retorn de Cosentino, la Fundació Òpera a Catalunya es reafirma en el seu compromís envers l’augment de presència femenina en els càrrecs de direcció.

Com sempre, acompanyaran els solistes les dues formacions estables de la companyia: el Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès, dues entitats professionals en contínua renovació i creixement artístic i tècnic que han incorporat, durant els darrers anys, alguns dels millors talents locals.

 

Relleu en la direcció artística

Aquesta serà una temporada marca­da pel relleu en la Direcció Artísti­ca que, després de 42 anys liderada per la soprano sabadellenca Mirna Lacambra, passarà a mans de Jordi Torrents a partir del gener de 2025. En els darrers mesos, Torrents ja ha començat a treballar amb la Fundació Òpera a Catalunya, elaborant conjuntament amb la direcció artística actual els continguts de les produccions que es representaran la tardor de 2024 (La bohème i Tosca de Giacomo Puccini), en el que és un període de relleu. A partir del gener de 2025, Jordi Torrents es responsabilitzarà de la direcció artística de totes les produccions que conformaran la temporada, iniciant així una nova etapa encapçalada per una persona molt vinculada al projecte i gran coneixedor del món de la lí­rica.

 

Consolidació de la temporada amb quatre títols

Aquesta és també una tempo­rada de creixement en nombre de funcions. Òpera a Catalunya con­solida una temporada amb quatre òperes representades, incloses en la seva oferta d’abonament a Saba­dell. El Teatre de La Faràndula acollirà aquesta temporada 14 funcions d’Òpera a Catalunya, en una clara aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, que es reafirma així com a centre productor operístic de primer ordre. A les 3 representacions habituals que es fan de cada òpera (dimecres, divendres i diumenge) se li sumaran dues més el dimecres següent en les òperes La Bohème i Nabucco.

Pel que fa al circuit, un total de set ciutats — Granollers, Lleida, Manresa, Vic, Tarragona, Reus i Sant Cugat del Vallès — acolliran tres produccions diferents i, per primer cop, al Palau de la Música Catalana es representaran totes les òperes de la temporada i amb doble funció.

Amb tot, la temporada 2024-25 està formada per 51 funcions, un rècord que suposa un augment important de l’oferta operística a Catalunya, fet que posa de relleu la necessitat d’una temporada d’òpera estable, visible i de qualitat i un increment d’espectadors. Ho fa palès l’evolució del nombre d’espectadors d’Òpera a Catalunya en les darreres temporades: la 2021-22 va ser de 22.412, la temporada 2022-23 de 31.890 i la temporada 2023-24 de 47.673.

 

Rècord de vendes de la temporada a Sabadell

La Temporada d’Òpera de Sabadell, que arriba enguany a la seva 42a edició, ha superat totes les previsions i ha batut un rècord de vendes, tant d’entrades com d’abonaments. Amb una oferta formada per quatre òperes, la xifra d’abonaments enguany ha experimentat un important augment i es preveu amb un creixement superior del 50% al tancament.

 

Una nova producció de La bohème inaugura la temporada

La primera òpera de la temporada serà La bohème de Giacomo Puccini i realitzarà un total de 16 funcions en 12 ciutats, passant per pràcticament tots els teatres del circuit durant els mesos d’octubre i novembre de 2024.

Aquesta primera òpera de la programació és una nova proposta escènica de Pau Monterde que trasllada en el temps la història a París en el context de les revoltes de la primavera de 1968.  La direcció escènica es completarà amb Miquel Gorriz com a director assistent i Eva Selma, encarregada del disseny de vestuari, que anirà d’acord amb l’època en què està situada l’òpera i amb els diferents personatges, per tal de caracteritzar-los adequadament. Per a les diferents peces, confeccionades i adquirides per a l’ocasió, està previst utilitzar un tractament del color significatiu, associant alguns colors a determinats personatges.

Pel que fa a l’equip artístic, estarà encapçalat per un doble repartiment en els rols principals: les sopranos Berna Perles i Suzana Nadejde es repartiran el paper de Mimì, Kenneth Tarver i Antoni Lliteres interpretaran el personatge de Rodolfo i Sabrina Gárdez serà Musetta. La producció compta també amb les veus solistes de Milan Perišić com a Marcello, Quim Cornet com a Schaunard, Arturo Espinosa com a Colline, Juan Carlos Esteve en els rols de Benoit i Alcindoro, Carlos Lezcano (Parpignol), Fabián Reynolds (Sargente) i Lluís Vergés (Doganiere).

Daniel Gil de Tejada, director musical de la Fundació i del cor Amics de l’Òpera de Sabadell, assumeix la direcció musical de La bohème.

Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més de La bohème amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, el projecte de professionalització que impulsa la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu amb l’objectiu de formar i promocionar els joves talents. Enguany l’Escola d’Òpera compta amb els cantants Alba Valdivieso (Mimì), Oscar Encinas (Rodolfo), Maria Patak (Musetta), Gabriel Mas (Marcello) i Carlos Varela (Schaunard), guanyadors del 28è Concurs Mirna Lacambra que es va celebrar el passat juliol.  Completen el repartiment Yurii Bakhchevan (Colline), Juan Carlos Esteve (Benoit/Alcindoro), Carlos Lezcano (Parpignol), Fabián Reynolds (Sargente) i Lluís Vergés (Doganiere), aquests darrers participants també en la producció professional. Tots ells pujaran a l’escenari per representar l’obra en dues funcions, el 17 i 19 d’octubre al Teatre la Faràndula de Sabadell.

 

Tosca clourà la commemoració de l’Any Puccini

El novembre-desembre de 2024 es presentaran 4 funcions de Tosca de Giacomo Puccini (tres a Sabadell i una al Palau de la Música Catalana), que clausurarà la commemoració del centenari de la mort del compositor celebrada durant tot l’any 2024. Durant aquest any s’han presentat cinc títols puccinians dins el cicle Òpera a Catalunya, Santander i el Festival d’Òpera de Saaremaa (Estònia): Madama Butterfly, Manon Lescaut, Turandot, La bohème i Tosca.

En aquesta proposta de la temporada, reposició de la producció presentada l’any 2021 dins el cicle i dins el Festival d’Òpera de Saaremaa 2024, Carmen Solís (Floria Tosca), Enrique Ferrer (Mario Cavaradossi) i Luis Cansino, alternat amb Manuel Mas (Barone Scarpia) seran els protagonistes d’aquest poderós drama. També formen part de l’elenc artístic d’aquesta producció Juan Carlos Esteve (Cesare Angelotti), Pau Armengol (Il Sagrestano), Jorge Juan Morata (Spoletta), Laura Obradors (Un pastore), Quim Cornet (Sciarrone) i Lluís Vergés (Un carceriere). Com en les anteriors representacions d’aquesta Tosca, la direcció musical anirà a càrrec de Sergi Roca Bru, mestre de prestigi internacional establert com a Kapellmeister a l’Schleswig-Holsteinisches Landestheater de Flensburg, a Alemanya, i la direcció d’escena anirà en mans de Carles Ortiz, que després del seu debut l’any 2002 amb una producció de Madama Butterfly, ha dirigit una trentena de produccions d’òpera i sarsuela.

 

Nabucco, el primer gran èxit de Verdi

El 2025 comença amb un altre títol favorit del públic, Nabucco de Giuseppe Verdi, que fou la tercera òpera del compositor convertida en el seu primer gran èxit. Entre els mesos de febrer i març es faran 15 funcions –4 d’elles a Sabadell– en 11 ciutats diferents, en una nova gira ambiciosa d’Òpera a Catalunya.

Un magnífic repartiment protagonitzarà aquesta tercera proposta de la temporada: Maribel Ortega, alternada amb Eugènia Montenegro, i Luis Cansino, alternat amb Manuel Mas, donaran vida als difícils rols d’Abigaille i Nabucco. També hi intervindran Alejandro Baliñas i Jeroboám Tejera (Zaccaria), Vicenç Esteve i Nacho Guzmán (Ismaele), Carol García (Fenena), Juan Carlos Esteve (Gran Sacerdote), Roberto Redondo-Sainz (Abdallo) i Laura Gibert (Anna). La proposta escènica, firmada per Carles Ortiz, és una versió revisada de la producció que es va presentar l’any 2013 dins el cicle Òpera a Catalunya, que també fou dirigida pel director terrassenc. A la batuta, comptarem de nou amb el director Sergi Roca Bru.

Una nova Carmen 150 anys després de la seva estrena

La temporada clourà amb una nova producció de Carmen, l’última òpera i la gran obra mestra de Georges Bizet, de la qual el 2025 es compliran 150 anys de la seva estrena (Opéra-Comique de París el 3 de març de 1875). La proposta recorrerà 11 ciutats amb un total de 14 funcions.

La responsabilitat escènica recaurà sobre la prestigiosa directora d’escena argentina Rita Cosentino, que torna de nou a la temporada. Juntament amb el seu equip, format per l’assistent de direcció escènica i coreògraf Aarón Martín, la dissenyadora de vestuari Gabriela Hilario i el dissenyador d’escenografia Jordi Galobart, presentaran una visió de Carmen personal i fora dels tòpics ambientada als anys 30-40 en què es donarà especial importància a la novel·la homònima de Prosper Mérimée. La idea predominant és el concepte de llibertat i el seu exercici i en aquest sentit es remarcaran les eleccions lliures dels personatges que els porten cap el seu destí. L’estètica plantejada tindrà un domini del blanc i el negre i s’inspira en les fotografies de Francesc Català-Roca.

L’elenc de solistes estarà format per Olga Syniakova i Mariya Melnychyn (Carmen), Nacho Guzmán i Antoni Lliteres (Don José), Pau Armengol i Arturo Espinosa (Escamillo), Tina Gorina i Lucia García (Micaëla), Rosa Maria Abella (Frasquita), Helena Ressureição (Mercédès), Leonardo Domínguez (Zuñiga), Pau Camero (Moralès), Cristòfol Romaguera (Le Dancaïre) i Jorge Juan Morata (Le Remendado). En la direcció musical s’alternaran Andrés Salado i Daniel Gil de Tejada.

Push! (Empeny!), òpera comunitària a Sabadell

La FOC i l’Orquestra Simfònica del Vallès han impulsat, a través d’una col·laboració específica de la Fundació Banc Sabadell, el projecte Push! Òpera comunitària, que tancarà els actes de Sabadell com a Capital de la Cultura Catalana 2024, amb dues funcions al Teatre la Faràndula el 26 de gener de 2025. Es tracta d’una obra del compositor britànic Howard Moody sobre la corprenedora història del pianista belga i supervivent de l’Holocaust Simon Gronowski.

Amb la voluntat d’esdevenir una iniciativa oberta que promogui la cultura i les arts escèniques a Sabadell i faciliti l’accés de la ciutadania a l’òpera fent-la partícip d’una producció, el projecte consisteix a representar l’òpera Push! amb la participació dels sabadellencs i sabadellenques a l’escenari. Així, els diferents cors d’adults i infants presents a l’obra estaran integrats per persones que han volgut participar en una òpera comunitària, sumades a cantants dels cors estables que ja hi ha a la ciutat.

La direcció musical serà a càrrec de Manel Valdivieso, la coordinació dels cors, de Buia Reixach, i la direcció escènica, de Dani Coma. Hi haurà tres cantants solistes: el baríton Toni Marsol farà el paper principal de Simon; la soprano Laia Frigolé farà el paper de la germana de Simon, i el baríton Pau Camero serà el guardià. Al costat de les tres veus solistes, hi haurà un cor format per una quarantena d’infants del Conservatori de la ciutat i el Pla Educatiu d’Entorn, un petit cor de professionals, un cor d’una vuitantena de cantants adults format a partir de diverses formacions corals de la ciutat (la Coral Belles Arts de Sabadell, la coral Els Notes i el Cor Ohana del Conservatori de música) i quinze músics professionals provinents de l’Orquestra Simfònica del Vallès.

Compromís amb la divulgació de l’òpera

Amb l’objectiu de posar l’òpera a l’abast de tothom, des de la Fundació Òpera a Catalunya es duu a terme una important tasca divulgativa a través de propostes diverses, que permeten apropar-se a la lírica i la cultura en general. Dins el programa Bib&Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya del qual forma part la FOC, s’oferiran xerrades divulgatives al llarg de tota la temporada en diferents biblioteques del territori, dins el projecte ‘Llegim l’òpera – Òpera a les biblioteques’ i es realitzen en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents. Altres accions divulgatives que presenten continuïtat aquesta temporada són ‘Òpera en construcció’, un canal de divulgació de l’òpera en format audiovisual; ‘Parlem d’òpera’, un programa de ràdio en coproducció amb Ràdio Sabadell; i ‘El cantant d’òpera’, una sèrie de podcasts creats per l’associació AprÒpera amb fragments d’òpera gravats en directe procedents de les produccions de la FOC.

Enguany participem per segona vegada a Sons de ciutat, un programa promogut per l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu d’acostar la música clàssica i la lírica de qualitat als eixos comercials de la ciutat. Els protagonistes són cantants que han participant en alguna edició de l’Escola d’Òpera de Sabadell. Amb iniciatives com aquesta, la Fundació Òpera a Catalunya vol posar en relleu el seu compromís amb el recolzament i promoció dels joves cantants locals, a qui es dona l’oportunitat de fer actuacions professionals, tant en la seva temporada regular com en altres activitats.

Des de la Fundació Òpera a Catalunya es continua facilitant l’accés als joves a través d’una promoció exclusiva dirigida a menors de 30 anys, que poden adquirir les entrades a totes les funcions del Teatre La Faràndula de Sabadell i amb disponibilitat a tot l’aforament per només 10 euros. Tot plegat amb la finalitat de fidelitzar i crear nous públics.

Per últim, la FOC referma la seva presència al territori oferint les representacions d’òpera de la temporada a través de la XAL (Xarxa Audiovisual Local), que emet les gravacions fetes per VOTV (Vallès Oriental Televisió) en les diferents televisions locals. A més, gràcies a un conveni de col·laboració amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Catalunya Música enregistra les òperes de la temporada, que després s’emeten a través de les diferents plataformes d’aquesta ràdio així com a cadenes europees fruit de l’intercanvi a través de la Unió Europea de Radiodifusió.