AMADEU VIVES (1871-1932)
— Concert Homenatge

26/11/2021 – 29/11/2021

Una selecció de romances i duets de sarsuela d’alguns dels títols més emblemàtics del gènere, com Maruxa, Doña Francisquita o Bohemios i algunes de les obres corals catalanes més estimades del país com L’Emigrant.

 

FITXA ARTÍSTICA

Josep Bros – Tenor

Isabella Gaudí – Soprano

Belén Cabanes – Solista de castanyoles

Xavier Puig –  Director musical

 

Cor Amics de l’Òpera de Sabadell

Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana

Orquestra Simfònica del Vallès

 

Producción y organizació:

Fundació  Òpera a Catalunya / Fundació Orfeó Català – Palau de la Música

ENTRADES

NOVEMBRE

Sabadell, Teatre La Faràndula

Divendres 26, a les 20:00 h

Diumenge 28, a les 18:00 h

Barcelona, Palau de la Música

Dilluns 29, a les 19:00 h

ARTICLE

ENS ELS 150 ANYS D’AMADEU VIVES

N’estic segur que molts de vosaltres, si heu anat per la N-II en direcció a Igualada, un cop passat Esparreguera i abans d’arribar al Bruc, heu vist a la dreta un poblet situat just als peus del massís de Montserrat. És Collbató, el municipi més al nord del Baix Llobregat, lloc famós per les Coves del Salnitre. Però també pel seu fill més il·lustre: Amadeu Vives i Roig, un dels compositors catalans més importants de tots els temps, que hi va néixer el 18 de novembre de 1871. Per tant, estem commemorant els 150 anys d’aquest naixement i tal motiu us estem oferint aquest apassionant concert, co-producció entre la Fundació Òpera a Catalunya (FOC) i el Palau de la Música Catalana.

Amadeu Vives és conegut, sobretot, per la seva obra lírica destinada a l’escena: òperes, operetes i, sobretot, sarsueles. També per la bona colla de cançons que va compondre, entre elles una de molt nostrada i extremadament popular a Catalunya: L’emigrant, sobre un text de Verdaguer. La seva vida i carrera va transcórrer entre Barcelona i Madrid on va morir el 2 de desembre de 1932, a l’edat de 61 anys.

És a Barcelona on va conèixer Lluís Millet amb qui, l’any 1891, va fundar la que encara és avui en dia una de les institucions culturals més prestigioses del país, l’Orfeó Català. I, com sabeu, fou l’Orfeó Català qui va encarregar la construcció de l’entranyable Palau de la Música Catalana, inaugurat el 1908, a l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner. També a la capital catalana Vives va provar sort amb l’òpera: Artús (1897) i Euda d’Uriach (1900), ambdues estrenades en ell Teatre Novedades. Al mateix temps, però, va començar a compondre sarsueles per als escenaris madrilenys i el gran èxit obtingut per La balada de la luz (1900) va fer que es traslladés amb la família a Madrid.

A la capital espanyola Vives va esdevenir un element imprescindible de la vida musical, en l’època daurada de la sarsuela, on nombrosos compositors de prestigi en produïen contínuament. Ell mateix en creava diverses cada any. Èxits d’aquells temps foren la sarsuela Bohemios (1904) i l’opereta La Generala (1912). El 1914 estrenà en el Teatro de la Zarzuela una de les seves obres més famoses, Maruxa, primer com a sarsuela i després com a òpera. I el 1923 és testimoni de l’estrena de la seva obra mestra, d’èxit continuat fins al moment present: Doña Francisquita. Sembla que a Madrid Amadeu Vives, compositor de vocació teatral, va trobar l’ambient propici per a l’apreciació de les seves obres com calia. La seva mort va provocar grans expressions de dol popular tant a Madrid, on va morir, com a Barcelona, on fou enterrat.

El Concert-Homenatge a Amadeu Vives que avui presentem (3 funcions en total) el conforma un programa molt interessant i variat. Sentirem des de fragments de l’òpera Euda d’Uriach fins a les seves sarsueles més representatives: Bohemios, Maruxa, La villana, La Generala i, sobretot, Doña Francisquita, sense oblidar alguna de les seves cançons més estimades.

 

JORDI TORRENTS

Vicepresident de l’A.A.O.S.

Presentador de ‘Parlem d’Òpera’ a Ràdio Sabadell