Vés al contingut

Subscriu-te:

UNA NOVA PRODUCCIÓ DE 'LA BOHÈME' INAUGURA LA TEMPORADA ÒPERA A CATALUNYA

  • L’estrena tindrà lloc dimecres 16 d’octubre a les 20h al Teatre La Faràndula de Sabadell. La producció també es podrà veure a Sabadell en tres funcions més: divendres 18 d’octubre a les 20h, diumenge 20 d’octubre a les 18h i dimecres 23 d’octubre a les 20h
  • Amb aquestes quatre funcions a La Faràndula, Òpera a Catalunya aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, on al llarg de la temporada es representaran fins a 14 funcions
  • El director Pau Monterde firma la nova proposta escènica de ‘La bohème’, que trasllada la història a París en el context de les revoltes de la primavera de 1968
  • Les sopranos Berna Perles i Suzana Nadejde posaran veu a Mimì, els tenors Kenneth Tarver i Antoni Lliteres interpretaran el rol de Rodolfo, i la soprano Sabrina Gárdez serà Musetta. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Milan Perišić, Quim Cornet, Arturo Espinosa i Juan Carlos Esteve
  • Daniel Gil de Tejada, director musical de la Fundació i del cor Amics de l’Òpera de Sabadell, assumeix la batuta
  • La venda d’abonaments de la Temporada d’Òpera de Sabadell bat un rècord històric amb un increment superior al 50%, amb un total de 920 abonats
  • Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més de ‘La bohème’ amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, dedicada a aquesta obra de Puccini

 

Sabadell, 14 d’octubre de 2024

El proper dimecres 16 d’octubre a les 20h s’estrenarà al Teatre de la Faràndula de Sabadell l’òpera inaugural de la temporada 2024-25 d’Òpera a Catalunya, La bohème de Giacomo Puccini, amb una nova producció que serà la sisena presentada per la companyia.

Al mateix teatre se’n representaran tres funcions més: divendres 18 d’octubre a les 20h, diumenge 20 d’octubre a les 18h i dimecres 23 d’octubre a les 20h.

Amb aquestes quatre funcions a La Faràndula, Òpera a Catalunya aposta per incrementar l’oferta a Sabadell, que es reafirma així com a centre productor operístic de primer ordre. A les tres representacions habituals que es fan de cada òpera (dimecres, divendres i diumenge) se li sumaran dues més el dimecres següent en les òperes La bohème i Nabucco, sumant un total de 14 funcions al llarg de la temporada.

Aquesta primera òpera es realitzarà en un total de 16 funcions en 12 ciutats, passant per pràcticament tots els teatres del circuit fins el 17 de novembre: després de Sabadell, La bohème es representarà a Tarragona, el Palau de la Música Catalana (amb dues funcions), Cornellà de Llobregat, Vic, Figueres, Granollers, Manresa, Viladecans, Reus, Sant Cugat del Vallès i Lleida.

 

Rècord de vendes de la temporada a Sabadell

La Temporada d’Òpera de Sabadell, que arriba enguany a la seva 42a edició, ha superat totes les previsions i ha batut un rècord de vendes, tant d’entrades com d’abonaments. Amb una oferta formada per quatre òperes, la xifra d’abonaments enguany ha experimentat un important augment i arriba a un creixement superior del 50% al tancament, amb un total de 920 abonaments.

 

La producció i el repartiment

Aquesta primera òpera de la programació és una nova proposta escènica de Pau Monterde (director d’escena i encarregat del disseny de l’escenografia), que trasllada en el temps la història a París en el context de les revoltes de la primavera de 1968. En paraules del mateix director d’escena:

“La bohème és una òpera que parla de la utopia i dels ideals de joventut i de com aquests ideals topen amb la realitat de la vida. Es refereix als artistes que viuen al París del 1830, però podria referir-se també als joves artistes establerts a la capital parisenca als voltants del canvi del segle XIX al XX – a l’època en què Puccini va compondre l’òpera – o als joves contestataris dels anys seixanta o als moviments alternatius de principis del segle XXI. Si per a Illica, Giacosa i Puccini 1830 era una data associada a una primera manifestació del fenomen juvenil com a tal, per a nosaltres un moment emblemàtic de la utopia dels joves és la revolta dels estudiants francesos que comença a Nanterre el març del 1968 i esclata a París al maig d’aquest mateix any, i en aquest sentit hem escollit situar l’acció de l’òpera a aquesta ciutat entre finals del 1967 i la primavera de 1968.”

La direcció escènica es completarà amb Miquel Gorriz com a director assistent i Eva Selma, encarregada del disseny de vestuari, que anirà d’acord amb l’època en què està situada l’òpera i amb els diferents personatges, per tal de caracteritzar-los adequadament. Per a les diferents peces, confeccionades i adquirides per a l’ocasió, està previst utilitzar un tractament del color significatiu, associant alguns colors a determinats personatges.

L’equip artístic estarà encapçalat per un doble repartiment en els dos rols protagonistes. D’una banda, el paper de Mimì serà interpretat a en la majoria de funcions de Sabadell per la soprano Berna Perles, que va debutar la temporada passada a Òpera a Catalunya com a Manon Lescaut (febrer-març 2024) amb gran èxit i ara s’estrena amb aquest rol de La bohème. A la funció del dimecres 23 d’octubre, la soprano romanesa Suzana Nadejde serà Mimì en el que serà també el seu debut, tant al cicle com amb aquest rol. Aquesta temporada, a més, interpretarà Manon a l’Òpera d’Oviedo, i la temporada vinent debutarà al Teatro de la Zarzuela. Per altra banda, per al rol de Rodolfo a les funcions de Sabadell comptarem amb el tenor nord-americà Kenneth Tarver, especialista en bel canto de renom internacional que amb aquest paper fa un canvi radical en el seu repertori habitual. Valorat sobretot com a tenore di grazia, Tarver ha cantat als principals teatres d’òpera d’arreu del món. Per a la funció del dimecres 23 d’octubre, assumirà el paper de Rodolfo el tenor Antoni Lliteres, ben conegut al cicle després del seu flamant debut com a Calaf (Turandot, abril-maig 2024) així com la seva participació en les anteriors produccions de La traviata, Macbeth i Rigoletto.

Per al rol de Musetta, Òpera a Catalunya presentarà el debut de la soprano Sabrina Gárdez, que serà present en totes les funcions en substitució de la soprano Laia Cladellas. Nascuda a l’Havana, Gárdez va guanyar l’any 2022 el Primer Premi i el Premi Amics de l’Òpera de Sabadell del Concurs de Cant Josep Palet de Martorell i enguany debutarà al Liceu amb La sonnambula, de Bellini. La producció compta també amb les veus solistes del baríton serbi Milan Perišić com a Marcello (torna al cicle després de la seva participació a la producció de Manon Lescaut com a Lescaut), el baríton barceloní Quim Cornet com a Schaunard (guanyador del Concurs Mirna Lacambra els anys 2020 i 2021 i habitual al cicle), el baríton xilè Arturo Espinosa com a Colline (debuta a Òpera a Catalunya, on tornarà com a Escamillo a Carmen, la darrera producció d’aquesta temporada) i el baix barceloní Juan Carlos Esteve en els rols de Benoît i Alcindoro (ha representat diversos personatges tant de sarsuela com d’òpera i enguany serà present a totes les produccions d’Òpera a Catalunya: a Tosca com a Cesare Angelotti, a Nabucco com a Gran Sacerdote i a Carmen com a Zuñiga). El tenor paraguaià Carlos Lezcano (anunciant de Parpignol), el baríton argentí Fabián Reynolds (Sergente) i el baix-baríton sabadellenc Lluís Vergés (Doganiere) completen el repartiment.

Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del director musical de la Fundació Daniel Gil de Tejada, guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania. Treballa des de 2003 amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui ha dirigit trenta-set títols. Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès (director titular: Xavier Puig) i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell (director: Daniel Gil de Tejada). La direcció artística d’aquesta producció és de Mirna Lacambra.

Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més de La bohème amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, el projecte de professionalització que impulsa la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu amb l’objectiu de formar i promocionar els joves talents. Enguany l’Escola d’Òpera compta amb els cantants Alba Valdivieso (Mimì), Oscar Encinas (Rodolfo), Maria Patak (Musetta), Gabriel Mas (Marcello) i Carlos Varela (Schaunard), guanyadors del 28è Concurs Mirna Lacambra que es va celebrar el passat juliol.  Completen el repartiment Yurii Bakhchevan (Colline), Juan Carlos Esteve (Benoit/Alcindoro), Carlos Lezcano (Parpignol), Fabián Reynolds (Sargente) i Lluís Vergés (Doganiere), aquests darrers participants també en la producció professional. Tots ells pujaran a l’escenari per representar l’obra en dues funcions, el 17 i 19 d’octubre al Teatre la Faràndula de Sabadell.

 

Sobre l’òpera

La bohème és una de les òperes més populars, no tan sols de Puccini sinó de tot el repertori, amb una música emocionant i una història molt humana que la converteix en una vivència commovedora. Per al llibret, basat en la novel·la d’Henri Murger Scènes de la vie de bohème, el compositor de Lucca va comptar amb dos amics seus, Giuseppe Giacosa i Luigi Illica, que van treballar junts per primera vegada amb aquesta òpera. Posteriorment també van col·laborar a Tosca i a Madama Butterfly. La bohème es va estrenar l’1 de febrer de 1896 al Teatro Reggio de Torí, amb el llegendari director d’orquestra Arturo Toscanini.

Ambientada, en el llibret original, a París al segle XIX,  explica la vida d’un grup de bohemis pobres que han de fer de tot per tal de tirar endavant. L’amor apareix i passa a ser el centre de tot, amb la parella formada per Rodolfo, poeta, i Mimì, costurera. Amor a primera vista, ple de tendresa, que els protagonistes no saben ben bé com gestionar quan una terrible malaltia que l’afecta a ella irromp en la relació. Al final, tot es redimeix i l’amor s’aferma amb força però ja a les portes de la mort, massa tard. Amb La bohème, Puccini captura la bellesa i la tristesa de l’amor jove i, a través d’una melodia romàntica i emocional amb moments tan commovedors com l’ària Che gelida manina, explora els temes de la pobresa i la mort, però també de la solidaritat.