Vés al contingut

LA TEMPORADA ÒPERA A CATALUNYA PRESENTA UNA NOVA PRODUCCIÓ DE 'DOÑA FRANCISQUITA' A SABADELL, REUS I EL PALAU DE LA MÚSICA

  • El 25 de novembre tindrà lloc l’estrena de la sarsuela Doña Francisquita d’Amadeu Vives, que s’incorpora a la temporada com a quart títol totalment escenificat
  • Amb la programació d’aquesta sarsuela, Òpera a Catalunya se suma a la celebració del centenari de la seva estrena
  • Ruth Terán, Enrique Ferrer, Laura Vila i Vicenç Esteve encapçalen un repartiment de luxe. La producció compta, a més, amb les veus solistes de Yolanda Valero, Enric Martínez-Castignani, Quim Cornet i Laura Obradors, entre d’altres
  • La direcció musical anirà a càrrec de Miquel Ortega i la direcció d’escena a càrrec de Rita Cosentino, que debutarà a Òpera a Catalunya i firma la nova producció
  • La proposta es podrà veure en dues funcions al Teatre de La Faràndula de Sabadell (25 i 26 de novembre) i posteriorment al Teatre Fortuny de Reus i al Palau de la Música Catalana
  • Es manté el ferm compromís d’afavorir l’accés dels joves a l’òpera i de fomentar nous públics a través de promocions i accions divulgatives

 

Sabadell, 8 de novembre de 2023

El dissabte 25 de novembre s’estrenarà al Teatre de la Faràndula de Sabadell la propera producció de la temporada 2023-2024 d’Òpera a Catalunya, Doña Francisquita d’Amadeu Vives, sarsuela representada només una vegada dins la temporada d’òpera de Sabadell, l’any 2004, i que ara s’incorpora al Circuit Òpera a Catalunya com una quarta proposta totalment escenificada en una voluntat per part de la Fundació Òpera a Catalunya d’ampliar l’oferta anual. Després de les dues funcions previstes a la capital vallesana (el 25 i 26 de novembre), la sarsuela es representarà també al Teatre Fortuny de Reus (l’1 de desembre) i al Palau de la Música Catalana de Barcelona (el 3 de desembre), funció que adquireix un sentit especial per la vinculació d’Amadeu Vives amb aquesta institució, ja que el compositor fou el cofundador de l’Orfeó Català, juntament amb Lluís Millet.

 

La producció i el repartiment

Òpera a Catalunya presenta una nova producció que compta amb Rita Cosentino com a directora d’escena, amb Aarón Martín com a assistent a la direcció d’escena i coreografia i amb disseny d’escenografia de Jordi Galobart. La posada en escena està ambientada en la ciutat de Madrid als anys 30 i es compta amb una escenografia original i feta per a l’ocasió, que consta d’una maqueta de Madrid en miniatura. El disseny de vestuari va a càrrec de Gabriela Hilario, que ha adaptat el vestuari a cadascun dels personatges de l’obra, adaptant-se a l’ambientació d’un Madrid previ a la Guerra Civil.

Fidels al compromís de la Fundació Òpera a Catalunya envers l’augment de presència femenina en els càrrecs de direcció, presentem per primera vegada al cicle la directora d’escena argentina Rita Cosentino, actual directora artística del Real Teatro del Retiro – Teatro Real, qui ha dirigit òpera de repertori i contemporània, estrenes absolutes, espectacles de dansa i sarsuela i ha estat coordinadora artística del Centre d’Experimentació del Teatre Colón.

L’equip artístic estarà encapçalat per la soprano madrilenya Ruth Terán, habitual als principals teatres i auditoris de l’Estat espanyol, que interpretarà el rol de Francisquita per tercera vegada i debutarà en el cicle Òpera a Catalunya; el tenor també madrileny Enrique Ferrer com a Fernando, cantant ja conegut al cicle que ha cantat als principals teatres espanyols, europeus i americans, on ha desenvolupat un repertori d’òpera, sarsuela i oratori; la mezzosoprano vigatana Laura Vila com a Aurora “la Beltrana”, que va iniciar la seva carrera el 2010 amb la participació a l’Escola d’Òpera de Sabadell i ha col·laborat en diverses ocasions amb la temporada; i el tenor barceloní Vicenç Esteve com a Cardona, també habitual de les temporades operístiques espanyoles.

També formen part de l’elenc artístic d’aquesta producció el baríton Enric Martínez-Castignani (Don Matías), la soprano Yolanda Valero (Doña Francisca), el baríton Quim Cornet (Lorenzo Pérez), el tenor Marc Sala (El lañador/Cofrade/Sereno), les sopranos Marta Roca i Rosa Maria Abella (es repartiran els rols de La buhonera/La aguadora), el tenor Carles Ortiz (Juan Andrés) i la soprano Laura Obradors (Irene “la de Pinto”), la majoria d’ells anteriors participants a l’Escola d’Òpera de Sabadell. Amb la presència de solistes vinculats al cicle, la Fundació Òpera a Catalunya referma el seu compromís amb els artistes del país.

Pel que fa a la direcció musical, aquesta producció va a càrrec del mestre Miquel Ortega, qui debutà com a director d’orquestra l’any 1990 i des de llavors ha estat adjunt a la direcció del Cor del Gran Teatre del Liceu, mestre concertador de la temporada d’òpera del Teatro de la Zarzuela i titular de l’Orquestra Pablo Sarasate de Pamplona. Considerat un dels màxims coneixedors del teatre líric espanyol, ha dirigit Doña Francisquita en nombroses produccions i l’estrena del dia 25 de novembre a Sabadell suposarà la seva funció número 100. Ortega torna a la temporada per segona vegada, després del seu debut l’any 1998 amb Tosca.

Com en totes les produccions d’Òpera Catalunya, acompanyen els solistes l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, el director del qual és Daniel Gil de Tejada. La direcció artística de la Temporada és de Mirna Lacambra. En aquesta proposta, a més, s’incorporen un cos de músics de l’agrupació Rondalla Ángel Sola i un cos de ballarins seleccionats i coordinats per Sílvia Calvo.

 

Sobre la sarsuela

Doña Francisquita és un dels títols cabdals de la sarsuela i l’obra més cèlebre d’Amadeu Vives, compositor català que va triomfar plenament a Madrid amb les seves sarsueles i operetes. Representada per primera vegada al Teatre Apolo de Madrid el 17 d’octubre de 1923, enguany es compleixen 100 anys de la seva estrena i amb la seva programació dins la temporada, la Fundació Òpera a Catalunya se suma a la celebració d’aquesta efemèride.

Sarsuela en tres actes – i per això considerada una “zarzuela grande” –, Doña Francisquita està inspirada en La discreta enamorada de Lope de Vega. És un retrat precís del Madrid romàntic de mitjans del segle XIX, amb els seus aires populars, els seus personatges còmics, que no poden faltar en cap sarsuela, però també amb un intens lirisme que retrata perfectament l’amor dels dos protagonistes, que es desenvolupa enmig de les convencions i restriccions de l’època que els ha tocat viure. La història gira al voltant de les vicissituds romàntiques de Francisquita, una jove i atractiva donzella, i Fernando. Aquesta sarsuela combina els elements de la comèdia d’embolic amb una música inspirada en reminiscències populars, com es pot apreciar en la coneguda “Canción del ruiseñor”.

 

Òpera per a tothom

Amb l’objectiu de fidelitzar i crear nous públics, des de la Fundació Òpera a Catalunya es continua facilitant l’accés als joves a través d’una promoció exclusiva dirigida a menors de 30 anys, que poden adquirir les entrades a totes les funcions del Teatre La Faràndula de Sabadell per només 10 euros. D’altra banda, dins el programa Bib&Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya del qual forma part la Fundació Òpera a Catalunya, s’oferiran un total de 16 xerrades divulgatives sobre la producció Doña Francisquita i sobre el gènere de la sarsuela a diferents biblioteques de tot el territori, a càrrec del musicòleg Albert Ferrer Flamarich. Aquestes conferències s’engloben dins el projecte ‘Òpera a les biblioteques’ i es realitzen en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents.