Vés al contingut
LA NOVA PRODUCCIÓ ‘’RIGOLETTO’ DE G. VERDI CLOU LA TEMPORADA D’ÒPERA A CATALUNYA 2021 - 2022
  • Luis Cansino, Antoni Lliteres, Elisa Vélez, Jeroboám Tejera i Anna Tobella, encapçalen un repartiment de luxe, en la cinquena i última producció de la temporada de la d’Òpera a Catalunya, que del 27 d’abril al 28 de maig girarà per 10 ciutats.
  • Com a novetat, el cicle “ôpera a Catalunya” amplia el circuït geogràfic i la producció viatjarà l Palacio de Festivales de Cantabria (Santander) els dies 27 i 28 de maig.
  • Carles Ortiz assumeix la direcció d’escena i Daniel Gil de Tejada la direcció musical amb el Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès.
  • Es consolida per atraure el públic més jove amb la promoció d’entrades a 10 € per a totes les funcions a La Faràndula de Sabadell.
  • La producció s’emmarca en els actes de celebració dels 40 anys de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, amb Mirna Lacambra al capdavant.

 

La nova producció Rigoletto de G. Verdi, és la cinquena producció de la temporada 2021 – 2022 d’Òpera a Catalunya, després de Il barbiere di Siviglia, el recital Homenatge a Amadeu Vives, Don Pasquale i el Rèquiem de Verdi.

S’estrenarà el dimecres 27 d’abril al Teatre de la Faràndula de Sabadell, i posteriorment, anirà de gira per Catalunya i Espanya. Seran un total de 13 funcions a 10 ciutats (Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Reus, Viladecans, Vic, Girona, Barcelona, Granollers i Santander) fins al 28 de maig. Com a novetat la producció finalitza la gira a Santander (Cantàbria) amb dues funcions al Palacio de Festivales de Cantabria els dies 27 i 28 de maig.

Aquesta nova producció de la Fundació Òpera a Catalunya s’inclou dins els actes de commemoració del 40è aniversari de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, constituïda el 10 de febrer de 1982, i que s’allargaran durant tot el 2022.

Rigoletto és un drama, ple d’enganys i venjances i comptarà, com sempre, amb els millors professionals del país davant i darrere de l’escenari. El repartiment està encapçalat pel baríton Luis Cansino en el rol de Rigoletto, el tenor Antoni Lliteres serà Il Duca di Mantova, la soprano Elisa Vélez interpretarà Gilda, el baríton Jeroboám Tejera en el rol de d’Sparafucile i la mezzosoprano Anna Tobella serà Maddalena.

Sota la direcció musical del Mestre Daniel Gil de Tejada, director titular de la FOC, la direcció d’escena anirà a càrrec de Carles Ortiz, amb Esteve Gorina i Andreu com a director assistent. En l’apartat musical, la partitura serà interpretada per l’Orquestra Simfònica del Vallès i compta amb el Cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell. La direcció artística del projecte recau en Mirna Lacambra.

Per a les funcions de l’obra a Sabadell (27, 29 d’abril i 1 de maig) es reactiva i consolida l’acció promocional dirigida exclusivament als joves menors de 30 anys, amb una promoció especial d’entrades a 10€ en qualsevol localitat disponible del Teatre La Faràndula de Sabadell, facilitant d’aquesta manera l’accés als joves i promovent la descentralització de Barcelona al món operístic.

Rigoletto de G. Verdi es va estrenar al Teatre La Fenice de Venècia, l’11 de març de 1851. Rigoletto va néixer en un context polític agitat que va afectar les finances del teatre –i del país- i després de superar els condicionants de la censura que, com és sabut, van obligar al compositor i al llibretista a canviar, entre altres aspectes, un rei que es presentava com a personatge negatiu (de Francesc I es passa al Duc de Màntua) i passar d’una monarquia a un estat absolutista amb un sobirà fictici. També, els noms dels personatges que havien de ser diferents dels de Le roi s’amuse de Victor Hugo, considerat un autor massa revolucionari malgrat els seus èxits.

L’òpera va ser innovadora a l’època per l’evident presentació de la sexualitat i la corrupció moral del poder, per la introspecció i justificació emocional i psicològica de les accions i actituds dels personatges, i pel capgirament de l’estatus dels mateixos com a protagonistes: el baríton, Rigoletto, no és un noble sinó un ésser marginal –un bufó geperut- malèvol; la soprano, Gilda, és una joveneta senzilla, aïllada del món i no una donzella ni membre de la cort; el tenor, el Duc de Màntua, un noble cràpula amb la sort dels privilegiats; el baix, l’ominós Sparafucile, un assassí a sou; i, per últim, la mezzosoprano, Maddalena, una prostituta i la germana d’aquest. A més, el cor sobrepassa el simple farciment decoratiu de l’acció i esdevé una col·lectivitat motriu partícip de la maldat de la condició humana que estronca la relació paterno-filial tan sobreprotegida per Rigoletto.

El Circuit d’Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Barcelona i enguany s’ha reincorporat la ciutat de Figueres i, en l’àmbit nacional, Santander. El compromís d’aquestes ciutats i institucions fan possible que Catalunya compti amb un model únic que permet la difusió i accés democràtic de l’òpera al territori d’una manera eficient i sostenible.

La Fundació Òpera a Catalunya (FOC) està formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministerio de Cultura-INAEM y Deporte, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.

 

RIGOLETTO DE G. VERDI – DATES DE LES FUNCIONS

ABRIL 2022

Sabadell, Teatre La Faràndula

Dimecres 27 d’abril, a les 20:00 h

Divendres 29 d’abril, a les 20:00 h

MAIG 2022

Sabadell, Teatre La Faràndula

Diumenge 1 de maig, a les 18:00 h

Sant Cugat del Vallès, Teatre-Auditori

Divendres 6 de maig, a les 20:00 h

Manresa, Teatre Kursaal

Dimecres 8 de maig, a les 18:00 h

Reus, Teatre Fortuny

Dimarts 10 de maig, a les 20:30 h

Viladecans, Auditori Atrium Viladecans

Divendres 13 de maig, a les 20:00 h

Vic, Teatre L’Atlàntida

Diumenge 15 de maig, a les 18:00 h

Girona, Teatre Municipal

Divendres 20 de maig, a les 20:00 h

Barcelona, Palau de la Música Catalana

Dissabte 21 de maig, a les 18:30 h

Granollers, Teatre Auditori

Diumenge 22 de maig, a les 18:00 h

Santander, Palacio de Festivales de Cantabria

Divendres 27 de maig, a les 19:30 h

Dissabte 28 de maig, a les 19:30 h

 

REPARTIMENT:

Rigoletto                                                       Luis Cansino

Il Duca di Mantova                                    Antoni Lliteres

Gilda                                                                Elisa Vélez

Sparafucile                                                   Jeroboám Tejera

Maddalena                                                   Anna Tobella

Il Conte di Monterone                            Juan Carlos Esteve

Borsa                                                              Nacho Guzmán

Marullo                                                         Pau Armengol (27 i 29 d’abril i 1-6-8 i 10 de maig)

                                                                          Quim Cornet (13-15-20-21-22-27 i 28 de maig)

Il Conte Ceprano                                       Joan Garcia Gomà

La Contessa di Ceprano                          Laura Obradors

Giovanna                                                      Anna Farrés

Paggio                                                           Alba Boix

Usciere                                                          Pau Camero

Direcció musical                                      Daniel Gil de Tejada

Direcció d’escena i vestuari                Carles Ortiz

Assistent de la direcció d’escena      Esteve Gorina i Andreu

Disseny d’escenografia                          Jordi Galobart

Il·luminació                                                 Nani Valls

 

Cor Amics de l’Òpera de Sabadell

Orquestra Simfònica del Vallès